De powermanager, die krachtig leiding geeft en meer naar effect kijkt dan naar mensen, is verleden tijd. Nieuw is de dienende leider: hij kent zijn beperkingen, geeft anderen credits en ondersteunt zijn mensen. 

Dat stelt wetenschapper Inge Nuijten van de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Zij promoveert op haar onderzoek naar de dienend leider, het nieuwe type leider. De dienende leider stelt de belangen van anderen voorop, kijkt vooruit en kan goed luisteren. Daardoor voldoet hij aan de belangrijkste basisbehoeften die mensen nodig hebben voor hun welbevinden.

Medewerkers stellen veel vertrouwen in een dienend leider. Ze worden niet afgeleid door een onveilige omgeving, de gedachte dat ze op hun tellen moeten passen of door twijfels aan de bedoelingen van hun leider. Dit vertrouwen is volgens Nuijten essentieel voor het goed functioneren van individuen, teams en organisaties.

Dienende HR-leiders?
Nuijten ontwikkelde ook een instrument waarmee het nieuwe type leiderschap in een organisatie te meten en te sturen is. De dienend leider moet nogal wat eigenschappen hebben: hij moet beschikken over empowerment, zijn beperkingen erkennen, anderen doelen geven en zich op de achtergrond houden. En dan moet hij ook nog bescheiden en verantwoordelijk zijn, over een ethische visie beschikken en moed tonen. Deze gedragskenmerken kunnen niet lukraak toegepast worden door bedrijven en personen. “Dienend-leiderschap is een manier van zijn en als trucje hoogstwaarschijnlijk minder effectief,” aldus Nuijten.

Managementgoeroe Fons Trompenaars legt een duidelijke link met HR. “Dienende leiders moeten moeilijk verenigbare dingen bij elkaar brengen. Zo zal de HR-manager van vandaag een antwoord moeten hebben op de vraag hoe hij de medewerkers kan ontwikkelen én tegelijkertijd de kosten kan reduceren. De mensen goed belonen én de aandeelhouders tevreden houden.”