HR-afdelingen wereldwijd hebben grote ambities voor de toekomst, en veel van hen zijn al begonnen aan hun digitale transformatiereis. Toch heeft slechts 11% al hun HR-processen geautomatiseerd en spelen ze een strategische rol binnen de organisatie. Dit terwijl organisaties met een volwassen tot zeer volwassen HR-organisatie vaker een stijging in hun omzet zagen vergeleken met organisaties waar HR minder ontwikkeld is.

Dit en meer blijkt uit de ‘HR Maturity Index 2024: Key Benchmarks for HR Transformation’ van softwareleverancier Cegid waarvoor 740 HR-leiders in Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika werden ondervraagd. 

Om de totale volwassenheidsscore te bepalen, heeft onderzoeksbureau IDC drie belangrijke pijlers vastgesteld: de mate van automatisering en integratie van HR-processen, in hoeverre HR samenwerkt met andere afdelingen, en de strategische invloed van HR. Elke pijler wordt gelijk gewogen in de algehele beoordeling.

Vijf volwassenheidsniveaus: 11% in de top

De index definieert vijf volwassenheidsniveaus. Hoe hoger de score op de index, hoe beter HR kan voldoen aan de veranderende behoeften van medewerkers, hoe groter hun invloed binnen het bedrijf, en hoe meer ze bijdragen aan de ondernemingsdoelen. Sterker nog: organisaties met een volwassen tot zeer volwassen HR-organisatie zagen vaker een stijging in hun omzet (48%) vergeleken met organisaties waar HR minder ontwikkeld is (34%). Wat echter opvalt, is dat slechts 11% van de deelnemende organisaties in deze studie het hoogste niveau van HR-volwassenheid heeft bereikt.

  1. Static (10%): HR-afdelingen met hoofdzakelijk handmatige processen en een puur ondersteunende functie. Er is nauwelijks samenwerking met andere afdelingen.
  2. Incremental (20%): HR werkt nog steeds op zichzelf, maar is begonnen met het automatiseren van hun processen en rapportages, al gebeurt dat laatste nog steeds ad hoc. Hun strategische invloed is minimaal.
  3. Progressive (37%): de helft van de HR-processen is geautomatiseerd. Het verzamelen van data en het maken van rapportages gaat steeds efficiënter. Er is zo nu en dan samenwerking met andere afdelingen.
  4. Accelerated (22%): HR-organisaties maken een dynamische verschuiving naar automatisering en cloudoplossingen. In 60% van de gevallen speelt HR een leidende rol bij het selecteren van oplossingen voor human capital management, wat duidt op groeiende invloed en besluitvormingscapaciteit.
  5. Breakthrough (11%): organisaties op het hoogste HR-volwassenheidsniveau integreren technologie naadloos, geven prioriteit aan cloudoplossingen, werken continu intern samen en zijn sterk betrokken bij strategische thema’s zoals de employee experience (EX) en het bevorderen van diversiteit en inclusie (D&I).

Prioriteiten en uitdagingen voor HR-leiders

De studie onderzoekt ook de prioriteiten en uitdagingen van HR-leiders van vandaag:

  • 42% geeft aan dat het verbeteren van de employee experience (EX) prioriteit heeft;
  • 39% wil zich focussen op het verbeteren van bijscholing en interne mobiliteit; en
  • 32% richt zich vooral op het ontwikkelen van een HR-strategie – een duidelijk signaal dat HR een meer strategische rol nastreeft.

Gevraagd naar hun belangrijkste uitdagingen, identificeerde maar liefst 70% van de ondervraagden recruitment, retentie en het meten van de werknemerservaring als belangrijkste uitdagingen.