Zowel het management als de mensen op de werkvloer verlangen dat de HR-afdeling een andere rol speelt in het bedrijf dan voorheen het geval was. Een afdeling die niet enkel administratieve taken uitvoert, maar daadwekelijk als partner fungeert voor elk individuele personeelslid. Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe rol past als een oude jas, is het essentieel om te weten waar elke generatie waarde aan hecht. Hoe houdt HR iedereen – jong of oud – tevreden over haar dienstverlening.
Innoveer continu in Het Nieuwe Werken
De generatie die de arbeidsmarkt net betreedt, heeft hele andere wensen dan Generatie X. Waar zij elke dag om 09.00 uur op kantoor komen, prefereren jonge werknemers juist hun eigen werktijden en -ruimten waar men in openlijke ruimten met elkaar kunnen samenwerken. Hier kan een HR-afdeling eenvoudig op inspelen. Zorg voor flexplekken en selecteer hierbij op lichte en ruime vertrekken.
Daarnaast gaan Generatie Y en Z graag face-to-face met elkaar in gesprek, in plaats van te communiceren via e-mail of telefoon. Mocht een fysiek gesprek met collega’s niet mogelijk zijn in verband met bijvoorbeeld andere locaties, dan geven zij de voorkeur aan FaceTime of snelle communicatiekanalen zoals WhatsApp of een messaging app zoals Slack. Het is belangrijk om als HR-afdeling hiervoor open te staan en gehoor te geven aan nieuwe technologieën. Dit komt de productiviteit en werknemerstevredenheid ten goede.
Geef ongoing feedback
Waar werknemers voorheen genoegen namen met een computer op kantoor, wil de medewerker anno 2016 werken via eigen laptops, smartphones en tablets waar en wanneer zij maar willen. De HR- en IT-afdeling zullen daarom moeten inspelen op Bring Your Own Device. Bied hier software voor aan en zorg dat applicaties eenvoudig en veilig geïnstalleerd kunnen worden op de persoonlijke apparaten. Gebruik hierbij de cloud, waarbij goed en veilig samenwerken in diverse documenten gegarandeerd is.
Met de komst van nieuwe generaties op de werkvloer, dienen ook de manieren van feedback geven te veranderen. De wat ouderwetse jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn voor hen niet meer voldoende. Om medewerkers écht te laten ontwikkelen en talent boven water te krijgen, is continue terugkoppeling belangrijk. Verander daarom samen met de directe leidinggevenden de manier van feedback geven. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat zij niet wachten met feedback geven tot een jaarlijkse bijeenkomst, maar zich direct met positieve dan wel negatieve feedback melden. Zo blijven werknemers doorlopend aan zichzelf werken en zijn ze snel in staat te floreren.
Zorg voor welzijn van lichaam én geest
HR heeft altijd al de taak gehad om ervoor te zorgen dat medewerkers blij en gezond zijn. Dit is nu meer dan ooit prioriteit. Generatie Y en Z kiezen hun werkgever namelijk uit op cultuur, nemen beslissingen op basis van onderbuikgevoel en hebben de natuurlijke drang hun talenten te blijven ontwikkelen. Is de werksfeer afstandelijk of doet de organisatie weinig aan talentmanagement? Dan is de kans groot dat de keuze als werkgever niet op jou valt. Zorg er daarom voor dat er naast sportieve aanbiedingen, zoals korting op sportschoolabonnementen of het organiseren van hardloopwedstrijden, ook wordt gefocust en ingespeeld op de mind en soul van de werknemer. Een medewerker die uitgedaagd wordt om zichzelf te blijven ontwikkelen in alle facetten, maakt een blije medewerker.
Het tevreden stellen van alle verschillende generaties op kantoor kan een lastige uitdaging zijn, maar is zeker niet onmogelijk. Praat met je medewerkers, alleen zo kom je erachter wat zij wensen en waar zij waarde aan hechten binnen hun werkomgeving. Speel hierop in en je zult zien dat alle leeftijden op die ene werkvloer goed en prettig samen kunnen werken.