De laatste indruk die je als organisatie maakt, heeft gevolgen voor hoe oud- medewerkers terugkijken op jouw organisatie en op de periode dat ze bij jou in dienst waren. Zo heeft Google Xoogler opgericht voor ex-Googlers en worden vertrekkende Traffic Builders geroast. In deze blog neem ik je mee in fase 3 van de employee journey: uitstroom. Over het belang van een goede offboarding.

In de laatste fase van de employee journey zijn er diverse factoren die grote impact hebben op de beeldvorming van vertrekkende medewerkers. De vraag is hoe je wilt dat zij jouw organisatie herinneren, want je krijgt nooit een tweede kans om een laatste indruk achter te laten. Als je goed met dit afscheid omgaat, blijven oud-medewerkers ambassadeur van jouw organisatie. Dan heb je goud in handen.

Afscheid nemen

Wat de reden van afscheid nemen ook is – vrijwillig vertrek, reorganisatie, ziekte of pensioen – een goed afscheid is voor alle doelgroepen van cruciaal belang. Dit begint met een goed exit-gesprek over het vertrek van de medewerker, en het creëren van wederzijds begrip. Begrip voor de keuze van de medewerker of de werkgever en begrip voor de reactie van de ander. Hoe beter je in staat bent een veilige omgeving te creëren voor een respectvol en transparant gesprek dat twee richtingen opgaat, hoe meer je over je eigen organisatie kunt leren. Zorg voor een persoonlijk afscheid, spreek waardering uit voor de periode die de medewerker bij jouw organisatie heeft gewerkt en bedank hem of haar daarvoor.

Ludiek afscheid bij Traffic Builders

Traffic Builders zorgt voor zo’n persoonlijk afscheid. Wanneer de vertrekkende medewerker een grapje kan waarderen, wordt er een persoonlijke roast in elkaar gezet met het hele team. Iedereen is vrij om anekdotes, foto’s, verhalen en andere noemenswaardige zaken over de vertrekkende collega te delen. Dit maakt het vertrek voor de achterblijvers een beetje draaglijker en zorgt ervoor dat de vertrekkende collega dit met een lach op zijn of haar gezicht doet.

Alumni-activiteiten

Het onderhouden van contact met oud-medewerkers biedt veel voordelen. Dit geldt voor medewerkers die zijn vertrokken en ergens anders aan de slag zijn, maar ook voor medewerkers die met pensioen zijn. Contact blijven houden met oud-medewerkers is niet alleen slim omdat zij dan het actuele verhaal van jouw organisatie kunnen blijven vertellen, maar ook om als organisatie toegang te blijven houden tot hun specialistische kennis, jarenlange ervaring én (nieuwe) netwerk. Zo wordt de relatie tussen oud-medewerkers en de organisatie op een andere manier ingevuld; als een netwerk van alumni.

Xoogler voor (ex- )Googlers

Xoogler (of: ex-Googler) is een community die is opgericht om oud-medewerkers en huidige medewerkers van Google met elkaar te verbinden. Samen helpen zij ex-Google-ondernemers bij het slagen van hun startups. Het Google-netwerk wordt actief ingezet om startups een toekomst te bieden. Ook helpt de community bij het aantrekken van investeringen. Instagram en Pinterest zijn voorbeelden van startups die zijn opgericht door Xooglers.

Geen eindpunt

De employee journey is eigenlijk nooit af. In een ideale journey houd je ook met vertrokken medewerkers contact. Ook voor de organisatie zelf houdt de journey nooit op. Behoeften van medewerkers veranderen continu, nieuwe generaties komen op de arbeidsmarkt en ontwikkelingen zijn niet bij te benen. Investeren in de employee journey is dan ook iets voor de lange termijn. Alleen dan haal je nu en in de toekomst alles uit de meest waardevolle asset van je bedrijf: je medewerker.

Van Rabo naar Pabo: offboarding met toekomstperspectief

Het lerarentekort loopt de komende jaren drastisch op, terwijl bij de banken bijna 22% van de banen sneuvelen. De oplossing? Rabobank heeft daarvoor het talentprogramma van Rabo naar Pabo. Met dit programma worden medewerkers geïnteresseerd voor een mogelijke carrière als zij-instromer in het onderwijs. Maar hoe is dit programma tot stand gekomen? Hoe heeft de Rabobank het in de praktijk aangepakt? En hoe is dit programma meegenomen in de Employee Journey en de offboarding van medewerkers en wat heeft het tot nu toe opgeleverd? Laat je inspireren door het verhaal van Linda Sikkema tijdens het Employee Journey Festival van HR-Academy.

Lees meer over de 3 fasen van de employee journey en fase 1 oriënteren en solliciteren met voorbeelden bij Blendle en Johnson&Johnson. En fase 2 Werken bij de organisatie met voorbeelden van onboarding bij Tony Chocolonely en reboarding bij VodafoneZiggo.