1. Branding & recruitment
De eerste indruk is van groot belang voor de positionering als werkgever. Schets een helder, aantrekkelijk beeld van het werken bij de organisatie. Een beeld dat klopt met de identiteit van de organisatie en aansluit op de corporate uitstraling en marketinguitingen.
2. Selection & employment
Tijdens het sollicitatieproces krijgen beide partijen meer inzicht in elkaar. Wat zijn de eerste indrukken van de manier waarop mensen in de organisatie met elkaar omgaan? Waar staat het bedrijf voor, waar staat de sollicitant voor? Wat kan de sollicitant van de werkgever verwachten en andersom? In deze fase wordt onderzocht of de organisatie en de kandidaat bij elkaar passen.
3. Internal engagement
Hoe verloopt het als iemand in dienst komt? De eerste werkdag is veelzeggend. Hoe een werkgever zijn kandidaten ontvangt en of alles voor iemands komst is geregeld, is van groot belang in de beeldvorming. Dat geldt ook voor de begeleiding daarna. De organisatie houdt de medewerker op de hoogte van ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie en betrekt hem daarbij. De medewerker krijgt de kans om mee te praten en zijn eigen bijdrage te leveren. Het verhaal van de organisatie gaat zo voor de medewerker leven.
4. External engagement
Maakt een medewerker de volgende stap buiten het bedrijf, dan is het van belang om goed uit elkaar te gaan. Hoe vreemd het ook klinkt: een exitgesprek biedt veel kansen voor alignment. Hoe kijkt de vertrekkende medewerker tegen de organisatie aan, wat vond hij prettig, wat had beter gekund? Van zijn antwoorden en reacties op deze vragen kan de organisatie veel leren.