Logo
  • Partnerbijdrage
  • Blog
  • 22 juli 2024

Werkgever, omarm de groene ambities van de nieuwe generatie werknemers

De gedrevenheid van jonge werknemers biedt een unieke kans voor bedrijven. Hun passie en bereidheid om bij te dragen aan een duurzamere wereld kunnen bedrijven ook helpen om zelf verder te komen in deze transitie. Hoe kun je als HR-professional bijdragen? Marjolein Kleijn - LinkedIn Director Benelux Talent Solutions deelt een aantal aanbevelingen.

Beeld Werkgever, omarm de groene ambities van de nieuwe generatie werknemers

Een van de grootste uitdagingen van onze tijd is de klimaatcrisis. Om klimaatdoelstellingen te halen is er meer nodig dan goede wil. Er is kennis en expertise nodig op onze arbeidsmarkt om de groene transitie mogelijk te maken. Geschoolde vakmensen die weten hoe ze een warmtepomp installeren of zonnepanelen aanleggen, maar ook breder onderlegde professionals met kennis over duurzaam inkopen of klimaatanalyse. Kortom, cruciale vaardigheden die nodig zijn om de klimaattransitie aan te kunnen.

'Het gebrek aan groene vaardigheden dreigt de vooruitgang op klimaatgebied te vertragen. Tenzij bedrijven en instanties gerichte actie ondernemen'

Daar zien we een mismatch: uit een recente arbeidsmarktdata van LinkedIn blijkt dat slechts 1 op de 20 Gen Z’ers wereldwijd op dit moment de groene vaardigheden bezit die nodig zijn om de klimaatcrisis aan te pakken, vergeleken met 1 op de 8 van de beroepsbevolking als geheel. En dat terwijl deze jonge generatie zich grote zorgen maakt om klimaatverandering en die bezorgdheid via hun carrière wil omzetten in actie. Onderzoek onder werknemers blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse Gen Z-professionals geïnteresseerd is om in de komende vijf jaar een groene functie te vervullen.

Maar hoe kunnen zij doorbreken in groene banen als ze vooralsnog de vaardigheden missen? Het gebrek aan groene vaardigheden dreigt de vooruitgang op klimaatgebied te vertragen. Tenzij bedrijven en instanties gerichte actie ondernemen om de toegang tot groene banen en het leren van groene vaardigheden toegankelijker te maken. Voor het bedrijfsleven is dit niet alleen een kans om bij te dragen aan een duurzamere wereld, maar ook een kans om nog aantrekkelijker te worden voor een jonge generatie werknemers.

Groene ambities

Uit LinkedIn’s onderzoek blijkt dat Gen Z zich steeds meer zorgen maakt over onze planeet en hoe het klimaat in de komende jaren gaat veranderen. Meer dan 2 op de 5 (43%) zegt dat klimaatverandering negatieve impact heeft op hun mentale gezondheid (eco-anxiety) en 61% maakt zich meer zorgen om klimaatverandering dan een jaar geleden. Het is juist deze generatie die een cruciale rol speelt in de klimaattransitie, aangezien zij op dit moment al een kwart (24%) uitmaken van de beroepsbevolking in Europa en dit aandeel alleen maar toe zal nemen.

De zorgen die Gen Z heeft, vormen de motivatie voor deze generatie om actie te ondernemen. Meer dan de helft (52%) wil in de komende vijf jaar een groene functie vervullen vanwege hun wens om het milieu te beschermen (57%), omdat het zinvol werk is (45%) of omdat er veel carrièrekansen zijn in het werkveld (43%). De helft van de generatie is zelfs bereid om af te wijken van hun huidige carrièrepad voor een groene baan (52%).

Generatie Z zit vast

Het behalen van klimaatdoelstellingen hangt onder meer af van groen talent. De realiteit is echter dat jonge werknemers vastzitten: ze kunnen moeilijk doorbreken in groene banen omdat ze de vereiste groene vaardigheden missen - maar ze zullen die vereiste vaardigheden of ervaring niet snel opdoen totdat ze een groene baan bemachtigd hebben. 60% van de Gen Z’ers zegt op dit moment helemaal geen of slechts enkele groene vaardigheden te bezitten en meer dan een derde (34%) is zich niet bewust van de verschillende soorten groene banen die er bestaan. De jonge werknemers denken dat het momenteel moeilijk voor hen is om een groene baan te bemachtigen vanwege een gebrek aan ervaring (52%) en een gebrek aan trainingsmogelijkheden voor groene vaardigheden (30%).

Belemmeringen versus kansen

De gedrevenheid van jonge werknemers biedt een unieke kans voor bedrijven. Hun passie en bereidheid om bij te dragen aan een duurzamere wereld kunnen bedrijven ook helpen om zelf verder te komen in deze transitie. Door hier actief op in te spelen, kunnen bedrijven niet alleen hun eigen duurzaamheidsambities waarmaken, maar ook een bredere, positieve impact hebben op de samenleving en de volgende generatie werknemers inspireren en motiveren. Maar daar is wel actie voor nodig.

Aanbevelingen

Hoe kun je als HR-professional bijdragen? Ik deel graag een aantal aanbevelingen:

1. Start met werven op basis van (groene) vaardigheden

Bedrijven die voorop lopen, baseren hun talentstrategieën op vaardigheden. Dit betekent dat ze de vaardigheden moeten identificeren die hun bedrijf nodig heeft om hun klimaatdoelstellingen te bereiken. Als HR-professional betekent het dat je start met het werven van mensen op basis van deze vaardigheden in plaats van alleen op basis van hun vorige functie of academische kwalificaties.

2. Investeer in groene opleidingen en trainingen

We zien dat 4 van de 5 mensen die overstappen naar een groene baan dat doen op basis van eerdere ervaring of bestaande vaardigheden. Gen Z betreedt echter net onze arbeidsmarkt en heeft nog niet de kans gehad om groene vaardigheden on the job te leren. En dat terwijl de gedrevenheid en bereidheid er wel is. Op maat gemaakte en gerichte vaardigheidsprogramma's en on-the-job training zijn cruciaal, met inbegrip van programma's voor afgestudeerden en stageplaatsen om talent aan het begin van hun carrière binnen te halen en te ondersteunen.

3. Focus op waarden en missie

Gen Z hecht veel waarde aan de missie en waarden van een bedrijf. Zorg ervoor dat duurzaamheid en groene initiatieven een integraal onderdeel zijn van de bedrijfsstrategie en communicatie. Dit kan helpen om de betrokkenheid en loyaliteit van jonge werknemers te vergroten. Bedrijven die duidelijk communiceren over hun duurzame praktijken en doelen, zullen aantrekkelijker zijn voor deze generatie.

4. Faciliteer een cultuur van flexibiliteit en innovatie

Gen Z waardeert flexibiliteit en de mogelijkheid om te experimenteren en te leren. Moedig een cultuur van innovatie aan waar medewerkers zich comfortabel voelen om nieuwe dingen uit te proberen, fouten te maken en te leren. Zo ook op het gebied van groene vaardigheden. Het is aan bedrijven en overheden om de passie te benutten en jonge werknemers toegang te bieden tot groene om- of bijscholing en toegankelijke groene startersfuncties.

De jongste generatie professionals heeft grote ambities om klimaatactie te ondernemen via een groene carrière. Maar ik realiseer me ook: deze grote verschuiving om groen talent op te leiden, gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het begint allemaal met het besef van bedrijven en HR-professionals dat er actie nodig is. Met ambitieuze klimaatdoelstellingen kunnen we het ons gewoonweg niet veroorloven om een deel van de beroepsbevolking buiten te sluiten. Daarom mijn oproep: laten we in ieder geval beginnen met kijken hoe we meer kansen kunnen creëren voor ambitieus talent aan het begin van hun loopbaan.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.