De meerderheid van de leidinggevenden en medewerkers geeft aan dat er bijna constant geluid op de werkvloer is, en dat een stilteruimte ontbreekt voor vergaderingen en het uitvoeren van geconcentreerd werk. Oxford Economics interviewde zo’n 500 senior executives en medewerkers uit verschillende sectoren en beroepsgroepen. Deelnemers komen uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, de Verenigde Staten India, China en Australië.
Slechts 1 procent van de werknemers (tegen 20 procent in 2015) zegt dat ze zich kunnen afschermen van afleidingen op kantoor en zich kunnen concentreren zonder extra maatregelen te nemen; 54 procent van de managers denkt dat hun medewerkers over de middelen beschikken die ze nodig hebben om lawaai en afleiding op kantoor te verminderen, maar slechts 29 procent van de werknemers is het daarmee eens (tegen 41 procent in 2015). Gevolg is dat werknemers zodoende het heft in eigen handen nemen door hun omgeving te verlaten of door omgevingsgeluid uit de schakelen om te kunnen werken:
- 75 procent van de medewerkers zegt dat ze naar buiten moeten lopen om zich te kunnen concentreren en 32 procent gebruikt een headset om afleiding tegen te gaan;
- diegenen die in de meeste luidruchtige kantooromgevingen werken, zullen naar alle waarschijnlijkheid hun baan in de komende zes maanden opzeggen.
Impact op productiviteit en financiële prestaties
De onderzoeksresultaten suggereren dat lawaai en afleiding van invloed zijn op het welzijn, de productiviteit en zelfs de financiële prestatie van werknemers. Verder zijn de inspanningen van managers niet voldoende om het probleem aan te pakken: 63 procent van de werknemers zegt dat er geen stilteruimten zijn om geconcentreerd werk te verrichten en dat heeft een negatief effect op de productiviteit, tevredenheid en gezondheid. Slechts 6 procent van de leidinggevenden geeft aan dat ze hun kantoor hebben uitgerust met zaken die het geluid verminderen.
Het onderzoek toont tevens een correlatie aan tussen de omzetgroei van bedrijven en hoe zij hun werkomgeving benaderen. Meer dan driekwart van de goed presterende bedrijven (omzetgroei van meer dan 10 procent en minder verloop) meldt dat kantoorontwerp en het verminderen van geluidsoverlast belangrijk zijn voor hun financiële prestaties.
Millennials kritischer over open kantoor
De onderzoekers denken dat millennials (medewerkers van 22 tot 36 jaar) meer gewend zijn aan werken in een open kantoor dan oudere collega’s, omdat ze hun carrière in zo’n omgeving zijn gestart. Desondanks zijn zij de eersten die de problemen erkennen die samengaan met deze omgevingen en hebben de neiging anders om te gaan met deze uitdagingen dan hun oudere collega’s. Millennials zullen minder snel zeggen dat ze een werkomgeving met veel lawaai energiek vinden (9 procent tegen 30 procent van de oudere collega’s). Ze zijn minder tevreden met de kantoorinrichting dan oudere werknemers (38 procent tegen 48 procent). Millennials geven aan dat ze eerder naar buiten gaan om zich te concentreren (84 procent tegen 63 procent van de oudere werknemers) en zullen minder snel een pauze- of stilteruimte gebruiken.