Twaalf CHRO’s, actief voor organisaties uit verschillende sectoren, gingen met elkaar in gesprek over employee experience, een onderwerp dat steeds crucialer wordt in het huidige Nederlandse bedrijfsklimaat. Een klimaat dat nog altijd gekenmerkt wordt door een groot tekort op de arbeidsmarkt.
‘Wij streven ernaar een afspiegeling te zijn van de samenleving’
De CHRO’s wisselden enthousiast ideeën en ervaringen uit. Zo zijn diverse organisaties aan het experimenteren met competentie-based werven in plaats van alleen te kijken naar diploma’s en ervaring.
Ook hebben sommige CEO’s speciaal campagnes voor bepaalde doelgroepen gelanceerd en wordt personeel uit minderheidsgroeperingen gevraagd of zij mensen in hun netwerk hebben die goed zouden kunnen passen bij de organisatie. Dit heeft geleid tot een diverser en inclusiever personeelsbestand. “Maar het kan altijd beter. Wij streven ernaar een afspiegeling te zijn van de samenleving”, reageert één van hen.
Vertrouwen gaat te paard
Tijdens het delen van ervaringen werd wel duidelijk dat vertrouwen te voet komt en te paar gaat. Zo vertelt een CHRO die actief is ‘in een echte mannenwereld’ dat zij zich de laatste jaren samen met de CEO actief heeft ingespannen om het aantal vrouwelijke managers binnen haar organisatie te doen stijgen. Met succes: op een gegeven moment was 30% van de managers vrouw, terwijl overall slechts 8% van het personeel vrouw is.
Helaas zijn inmiddels 10 van de 12 vrouwelijke managers die zijn aangetrokken alweer vertrokken. De reden? De komst van de nieuwe CEO, die ‘echt van de oude stempel’ is. “Bij de vorige CEO lag de focus op hybride werken en was parttime werken bespreekbaar. Bij zijn opvolger moest iedereen weer verplicht naar kantoor en werd fulltime werken weer de standaard.
Als je dan ook nog directievergaderingen plant op vrijdagmiddag 17.00 uur, weet je dat dat niet door iedereen goed wordt ontvangen. Dat geldt ook voor mannen overigens, zeker als ze wat jonger zijn en nog jonge kinderen hebben.”
‘De generatie die nu de arbeidsmarkt op stroomt dwingt inclusiviteit en diversiteit op de werkvloer gewoon af’
De les is dus dat je energie moet blijven steken in diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Maar dat geldt eigenlijk voor iedere cultuurverandering. “Je moet blijven pushen, het gaat niet vanzelf”, reageert een van de aanwezige CHRO’s. Daarnaast is de steun van de directie op zulk soort dossiers echt een must. “Goed voorbeeld doet goed volgen.”
Push van onderaf
Een aantal CHRO’s die de rondetafelsessie van Workday bezochten, verwacht dat er op dit vlak ook snel een push van onderaf komt. De generatie die nu de arbeidsmarkt op stroomt, vindt diversiteit en inclusiviteit een een goede werk-privé-balans namelijk een belangrijke drijfveer voor werkgeluk. “Zij dwingen de verandering straks simpelweg af. Als het niet snel genoeg gaat, zijn ze zo weer vertrokken.”
Ook uit een andere ingebrachte casus blijkt dat change een lange adem vergt. Zo vertelt een van de CHRO’s dat het personeelsverloop op het hoofdkantoor op een gegeven moment de spuigaten uitliep. Overall was de turnover rate met 28 procent al hoog, maar op het hoofdkantoor was dit op een gegeven moment zelfs 40 procent. “Het was niet te doen, we waren de hele dag aan het rekruteren.”
‘We mogen niet verslappen. Dit is iets wat permanent onze aandacht krijgt’
Onder leiding van de CHRO werden de koppen bij elkaar gestoken en is er specifiek beleid gevoerd om het verloop terug te dringen. Hierbij kregen leidinggevenden een actieve rol. Zij mochten zelf ideeën aandragen om de betrokkenheid en medewerkerstevredenheid te verhogen. Dat wierp zijn vruchten af: want inmiddels is het personeelsverloop flink gedaald. “Ik kan met trots zeggen dat na hard werken het verloop nu nog maar 10% is op het hoofdkantoor. Maar we mogen niet verslappen. Dit is iets wat permanent onze aandacht krijgt.”
Blijf in contact
Helaas was er geen tijd meer voor het derde onderwerp: de balans tussen werk en privé. Het was de bedoeling dat de CHRO’s zouden discussiëren over hoe bedrijfsdoelstellingen behaald kunnen worden zonder het welzijn van werknemers uit het oog te verliezen. “Ik nodig iedereen uit om met elkaar in contact te blijven en ook over dit thema ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren”, besloot moderator Amber Overbosch. Een ding is zeker: het verbeteren van de employee experience leeft enorm onder CHRO’s.
Concluderend kan worden gesteld dat tools en systemen kunnen bijdragen aan het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd, betrokken en ondersteund voelen. Mits het management haar verantwoordelijkheid neemt, liefst gestuurd door c-level. Met de juiste toepassing en vervolgacties heb je een unique selling point in handen om talent te werven én te behouden.
Lees op CHRO.nl het gehele verslag van de rondetafel over Employee engagement: “Iedereen meet, maar ze doen weinig met de uitkomsten”