Thuiswerken zit er door de coronapandemie nu wel in gebakken. De volgende stap is buitenwerken. Goed voor lichaam, geest en bedrijfsresultaten, leggen Maike Dooper en Marjolein van den Berg van Buitenbomen uit. 'Je trekt heus niet de hele dag met je afdeling het weiland in hoor. Het gaat om het integreren van buiten in je werkdag'

Een jaar zijn ze nu live met hun bedrijf, maar al langer onderweg. Buiten in de tuin aan een picknicktafel, omringd door grasland en bloemenvelden, vertelt Maike Dooper dat ze een aantal jaren in Zweden woonde en werkte. Ze werd daar gegrepen door het buitenleven. “Alles gebeurt daar buiten. Voor meetings had ik altijd een jas bij me en ook de vrijdagmiddagborrel was vaak in de buitenlucht. Die cultuur maakte ik mij eigen.”

‘De nadruk ligt vaak op sporten maar nieuwe generaties verwachten dat je meer doet, ook aan duurzaamheid en vitaliteit. Buitenwerken past daar goed tussen’

Terug in Nederland viel het wat dat betreft wat tegen. Ze had een leuke baan maar besefte al snel dat ze continu tussen drie stations laveerde: huis, auto en kantoor. “Dat wilde ik niet meer. Waar het precies in zat wist ik toen nog niet, maar ik had wel door dat ik een gebrek aan buiten zijn had. Het was voor mij een eyeopener dat wij hier wel heel veel binnen zitten.” Ze besloot met haar gezin de rijtjeswoning te verruilen voor een landelijk gelegen huis en ging bedenken hoe ze naast buiten te wonen ook buiten kon gaan werken. In die periode trof ze Marjolein van den Berg. Ze kenden elkaar uit het verleden als freelancers in marketing en evenementenorganisatie. Maike vertelde over haar buitengevoel en zag de vonk direct overslaan.

Nieuwe generaties

Marjolein had net een opdracht voor KLM afgerond waarbij ‘het zaadje was geplant’ voor het buitenwerken. Ze moest mensen letterlijk in beweging zien te krijgen, samen met de afdelingen HR en Vitaliteit van het bedrijf. Het viel haar op dat er veel aandacht was voor het fysieke welzijn van de medewerkers maar weinig voor het mentale gedeelte. “De nadruk ligt vaak op sporten maar nieuwe generaties verwachten dat je meer doet, ook aan duurzaamheid en vitaliteit. Buitenwerken past daar goed tussen.”
Ze werkte toen in een bedrijfspand dat ging verdwijnen en waar niet meer in geïnvesteerd werd. “Er was geen plantje meer te vinden. Dat haalde alle energie uit mij weg. Ik vluchtte weg om te wandelen, om lucht te krijgen.”

Creatiever brein

De twee gingen zich verdiepen in het onderwerp en troffen veel wetenschappelijk bewijs dat hun inzichten onderschrijft.  Zoals dat het brein beter en creatiever buiten functioneert. Een onderzoek van IVN Natuureducatie dat meer dan tachtig procent van de Nederlanders meer buiten wil zijn maar veelal niet weet hoe en wanneer dat te realiseren, gaf ook een zetje in de richting die ze aan het inslaan waren.
Ze wilden ‘taboes doorbreken’ en merkten bij hun eerste klanten dat dat inderdaad nodig was. Medewerkers die buiten aan het werk waren kregen de vraag: ‘ben je op vakantie?’
Maike: “Het bewustzijn moet nog groeien dat het brein beter werkt in de natuur. En de natuur is er al, waarom zou je alleen groen naar binnen halen als het buiten gratis aanwezig is? We willen bedrijven inspireren om zich in te richten op het buitenwerken.”
Ze ontwikkelden een product en presenteerden dat op LinkedIn. Daar kwamen veel reacties op, en de eerste klus.

‘Je trekt heus niet de hele dag met je afdeling het weiland in hoor. Het gaat om het integreren van buiten in je werkdag’

In de werkdag integreren

Een belangrijk onderdeel van het concept is de uitleg binnen een bedrijf dat buitenwerken een derde werkvorm wordt, naast thuis en op kantoor. Marjolein: “We willen de werknemer activeren om buitenwerken in de werkdag te integreren, van A naar B brengen.”
Maike: “Tijdens corona moesten we ineens thuis werken. De mensen moesten een half jaar lang zwemmen, het zelf maar uitvinden. Dat kunnen wij met buitenwerken sneller. Met informatie, tools en handreikingen.” Marjolein: “De knop van buiten is ook aangezet door corona. Dat helpt ons enorm.”
Ze leven zich terdege in in hun klanten. Hoe zit de vergadercultuur in elkaar, wat zijn de fysieke mogelijkheden voor buitenwerken, waar zijn zon en wind? Steeds is het maatwerk, zoeken naar de juiste invulling samen met HR, de facility manager en Vitality. Maar ook de verantwoordelijken voor duurzaamheid en innovatie schuiven vaak aan, merkt Marjolein op. “Dit concept levert een werkgever heel veel vinkjes op. Het is ook verbindend, het brengt iets op gang. Je trekt er mensen mee aan én houdt ze gezond. Het geeft dus ook minder ziekteverzuim en gezondere bedrijfsresultaten. Je kunt er geen kwaad mee doen, het is louter sympathiek.”

‘Een brainstorm of een andere creatieve sessie, of de lunch. En ‘weeting’ is een van de beproefde vormen van buitenwerken. Wandelend vergaderen’

Connectie met de natuur

De connectie hervinden met de natuur, daar gaat het eigenlijk over, zegt Maike. “En je trekt heus niet de hele dag met je afdeling het weiland in hoor. Het gaat om het integreren van buiten in je werkdag. Je slaat ’s ochtend je agenda open en kijkt wat er buiten kan die dag.”
Dat is bijvoorbeeld een brainstorm of een andere creatieve sessie, of de lunch. En ‘weeting’ is een van de beproefde vormen van buitenwerken. Wandelend vergaderen. Buitenbomen stippelt de presidents walk uit, geïnspireerd op de wandeling van oud-president Barack Obama in de tuin van het Witte Huis. Hij ging met een vraagstuk op pad en moest er bij terugkomst een beslissing over hebben genomen. Voor hun klant Merk Fryslân zetten ze zo’n route van een half uur uit door Leeuwarden. Lees hier meer over buitenwerken bij Merk Fryslân. 

Eindejaarsgesprekken worden ook beter in de buitenlucht, is de ervaring van hun klanten. Het is empathischer en met meer diepgang, horen ze onder meer. De gesprekspartners kijken elkaar nauwelijks aan en voelen zich daardoor vrijer om te praten. Marjolein: “Buiten leg je makkelijker de connectie. De vaste ruis van een bureau, muren en een dak haal je weg.”

‘Zo’n toolkit staat bij de receptie van het bedrijf en kan worden ingeboekt’

Focusgroepen

Ze ontwikkelen nu ook hele kantoortuinen, met belplekken, vergaderplekken en een tuinhuisje met toilet en koffiemachine. Een van hun partners, een duurzame hovenier, tovert saaie betonnen binnenplaatsen om in inspirerende buitenkantoren.
Inmiddels hebben ze een scala aan tools voor buitenwerken, waaronder: handschoentjes, zonwering voor de laptop, een boombureau en een whiteboard. Zo’n toolkit staat dan bij de receptie van het bedrijf en kan worden ingeboekt.
Dit nieuwe werken staat in de startblokken in Nederland maar is niet overal zomaar geland. En zoiets simpelweg opleggen werkt niet. Om de soms sceptische geesten rijp te maken werkt Buitenbomen met focusgroepen van tien tot vijftien medewerkers. “Zij vormen een afspiegeling van de organisatie en hebben een intrinsieke motivatie om buiten te werken”, licht Marjolein van den Berg toe. “Die groep reiken we de kennis en vaardigheden aan en vanuit daar verspreidt de verandering zich als een olievlek door de organisatie.”

Lees ook: WorkWalk: Wandelen tijdens de HR-cyclus