Populariteit fiets naar het werk stijgt – Werkgevers spelen een belangrijke rol
Het aantal ritten in het woon-werkverkeer met de auto, fiets en ov in Nederland is ten opzichte van 2021 met ruim 7,5 miljoen per week gestegen. Voor korte ritten kiezen mensen steeds vaker de fiets. Maar ook het thuiswerken blijft populair. Dat blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Gemiddeld werden in 2022 wekelijks ruim 7,5 miljoen meer ritten per week gemaakt dan in 2021, een jaar dat deels getekend werd door corona. Relatief steeg het gebruik van de fiets (stijging van ruim 17 procent) meer dan autogebruik (stijging van ruim 14 procent). Bij het ov zie je het effect van het opheffen van de coronamaatregelen terug, het gebruik daarvan steeg met bijna 30 procent. Thuiswerken blijkt vast onderdeel te zijn gebleven van de werkweek. Gemiddeld werkten mensen in 2022 1,1 dag per week thuis. Dat is lager dan in 2021, maar nog altijd meer dan voor corona.
Werkgever kan fietsgebruik stimuleren
Het aantal fietsritten naar het werk is in 2022 met ruim 2 miljoen per werkweek gestegen. Uit onderzoek blijkt dat mensen kiezen voor de fiets vanwege het gemak en het effect op de gezondheid. Voor korte ritten kiezen mensen steeds vaker de fiets. Vier op de tien ritten tot 7,5 kilometer wordt inmiddels met de fiets afgelegd, en dat is meer dan in vorige jaren.
Werkgevers spelen een belangrijke rol. Liefst één op de drie fietsers naar het werk geeft aan dat een goede fietsenstalling op het werk en een fietsvergoeding voor woon-werkverkeer voor hen belangrijk zijn bij de keuze de fiets te pakken naar het werk.
Auto vaak onmisbaar
In 2022 is het aantal autoritten van en naar het werk met zo’n vier miljoen per week gestegen. Als gevolg daarvan lag de verkeersdrukte op de snelweg daarmee nog maar met 1 procent onder die van voor corona. Opvallend is dat de filedruk wel fors lager is dan voor corona, er stond vorig jaar 20 procent minder file dan in 2019. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de auto voor veel mensen simpelweg favoriet is. Een belangrijke reden die mensen daarvoor opvoeren is dat ze geen gebruik willen of kunnen maken van alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer.