1 maart is het Employee Appreciation Day, dit is dé kans om als organisatie waardering te tonen aan je medewerkers. In dit artikel ontdek je aan de hand van een recent onderzoek het belang van waardering in een productieve en gezonde werkomgeving. Je leert hoe erkenning niet alleen de organisatiecultuur ten goede komt, maar ook hoe het positief uitwerkt op het welzijn én de prestaties van medewerkers.

Waardering is belangrijk. Het geeft ons een goed gevoel wanneer ons werk positief wordt beoordeeld en erkend. Dit motiveert ons om in de toekomst beter ons best te doen en heeft een positieve invloed op de prestaties. Dat komt omdat waardering en sociale goedkeuring beiden onze basisbehoeften vervullen om je geaccepteerd en veilig te voelen. De schrijnende waarheid is dat slechts één op de vier werknemers gemiddeld erkenning krijgen voor goed werk per week. En dàt heeft negatieve invloed op je medewerkers.

Volgens onderzoek van Workhuman voelen medewerkers zich daardoor ondergewaardeerd en ongezien op het werk. Uit dit onderzoek bleek ook dat onderwaardering duidelijk effect heeft op de medewerkers, wat leidt tot:

  • Een vervijfvoudiging van de kans op medewerkers die zich niet betrokken voelen op de werkplek.
  • 74% van de medewerkers overweegt binnen een jaar het bedrijf te verlaten.
  • 27% van de medewerkers meldt dat zij over het algemeen meer uitdagingen in hun leven ondervinden.

Waardering en erkenning is cruciaal voor werknemersbetrokkenheid

Mensen verlangen van nature naar waardering. Uit onderzoek blijkt dat wanneer erkenning goed wordt uitgevoerd, werknemers zich meer betrokken voelen, meer verbonden zijn met de bedrijfscultuur, minder snel op zoek gaan naar een nieuwe baan en minder vaak last hebben van burn-out. Bovendien kan het creëren van een werkomgeving waarin erkenning een prioriteit is, een groot bedrijf aanzienlijke kosten besparen op het verloop van werknemers.
Uit een onderzoek van Gallup kwam naar voren dat de kosten van onderwaardering wel kunnen oplopen tot €18 miljoen. Reden zat om dus niet alleen vandaag, maar ook de rest van het jaar jouw medewerkers een pluim te geven voor hun goede werk.

Gratis whitepaper De kracht van erkenning

Leer in het gratis whitepaper de kracht van erkenning in de werkplek toe te passen als strategie in de organisatie. Krijg praktische inzichten en tips om direct te gebruiken en verbeter je medewerkerswelzijn en algehele bedrijfsprestaties in een mum van tijd!

 

Het belang van waardering

Ondanks het duidelijke verband tussen erkenning en betrokkenheid, schieten veel bedrijven tekort in het bieden van betekenisvolle waardering. Erkenning kan ook helpen om de kernwaarden van een bedrijf te bewijzen en is een krachtige manier om toewijding aan diversiteit, gelijkheid, inclusie en verbondenheid te versterken.

Ook is er een sterke link tussen hoe zowel lof als geld ons laten voelen. Waardering en sociale goedkeuring vervullen beide onze basisbehoeften om ons geaccepteerd en veilig te voelen. Toch wordt schriftelijke waardering vaak over het hoofd gezien ten gunste van mondelinge erkenning. Beide zijn belangrijk, maar het vermogen om ook effectieve schriftelijke lof te geven is een belangrijke vaardigheid die alle managers en medewerkers kunnen én moeten ontwikkelen. Het begint al bij een complimentje in een e-mail of een post-it op een bureau. Maar hoe maak je écht een verschil?

Hier zijn 3 tips om je vast op weg te helpen:

  1. Normaliseer waardering in het dagelijks leven – Stimuleer managers en medewerkers om actief te zoeken naar kansen om waardering te geven, zowel mondeling als schriftelijk. Dit creëert een cultuur van continue feedback, waarbij werknemers niet hoeven te wachten tot hun jaarlijkse beoordeling om te ontdekken of ze iets goed hebben gedaan. Of neem eens een kijkje bij onze performance tool.
  2. Geef betekenisvolle lof en erkenning – Het is belangrijk om specifiek en bondig te zijn in het geven van erkenning. Wees direct en beknopt, zonder onnodig jargon of complexe taal. Voorkom het mengen van lof met constructieve feedback, aangezien werknemers dan geneigd zijn zich te focussen op de kritiek. Het gaat hierbij juist om het compliment!
  3. Voorbeelden van effectieve erkenning – Geef waardering voor de inspanning bij een strakke deadline, bij specifieke vaardigheden zoals geduld en empathie of om leiderschapskwaliteiten en samenwerking binnen het team.

En nu verder?

Inzicht in wat de kracht van waardering is, is de eerste stap; de volgende stap is actie ondernemen. Begin vandaag dus met het bewust erkennen van de prestaties én inzet van je collega’s en medewerkers. Een eenvoudig ‘dank je wel’, een persoonlijke noot of publieke erkenning kan een wereld van verschil maken in iemands werkdag en bijdragen aan een cultuur van waardering en respect. De vraag is niet óf we waardering moeten tonen, maar hóe we dit op consistente en betekenisvolle wijze kunnen doen. Lees in het gehele whitepaper hoe je erkenning als onderdeel van de bedrijfsstrategie kan maken en krijg handvatten om direct te starten. Niet alleen vandaag, maar ook de rest van de jaren.