Groene arbeidsvoorwaarden invoeren kan kosten met zich meebrengen. Werkenden vinden dat die kosten voornamelijk door hun werkgever betaald moeten worden. Welke impactvolle veranderingen kun je als werkgever doorvoeren zonder al te veel kosten?

Bij maar liefst dertig procent van de organisaties weet men niet goed hoe zij groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk kunnen invoeren in de cao, arbeidsvoorwaarden en/of contracten. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet, uitgevoerd onder 1.000 werkenden en 1.000 HR-professionals en leidinggevenden met HR-verantwoordelijkheden. Onder groene arbeidsvoorwaarden worden regelingen verstaan als het verstrekken van een klimaatbudget, een mobiliteitsbudget en een fietsplan door de werkgever.

‘Slechts 16% is bereid om in te leveren op de huidige regelingen om daar groene arbeidsvoorwaarden voor terug te krijgen’

Volgens Joke van der Velpen, manager wet- en regelgeving bij Visma | Raet zijn er veel onduidelijkheden over groene arbeidsvoorwaarden. Zo gaven sommige werkgevers aan dat zij elektrische leaseauto’s als groene arbeidsvoorwaarden zien. Dat zijn echter geen bijzondere arbeidsvoorwaarden aangezien zakelijke leaseauto’s vanaf 2024 sowieso elektrisch dienen te zijn. Van der Velpen: “Wat betreft het invoeren van een groene arbeidsvoorwaarde is het belangrijkste je te beseffen dat je te maken krijgt met een aanpassing in de algemene arbeidsvoorwaarden. Je moet dus rekening houden met de cao en de OR. Daarnaast moeten de medewerkers goed geïnformeerd worden, maar verder zijn er geen vreemde addertjes onder het gras.”

Verwachting is dat werkgever budget beschikbaar stelt

Meer dan de helft van de werkenden (57%) verwacht dat hun werkgever geld beschikbaar stelt om duurzame keuzes, zoals met de fiets naar kantoor komen, bij medewerkers te stimuleren. Slechts zestien procent is bereid om in te leveren op de huidige regelingen voor bijvoorbeeld vakantiedagen en bonussen om daar groene arbeidsvoorwaarden voor terug te krijgen. Werkgevers staan zelf niet te springen om de portemonnee te trekken: maar 28 procent van de organisaties is bereid om uit eigen zak medewerkers tegemoet te komen voor groene arbeidsvoorwaarden.

‘Bied medewerkers bijvoorbeeld extra vakantiedagen als ze met de trein op vakantie gaan’

Volgens Van der Velpen hoef je als werkgever niet direct zonnepanelen of warmtepompen beschikbaar te stellen aan medewerkers. Het stimuleren van hybride werken of het aanbieden van een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto zijn al kleine veranderingen die veel impact kunnen hebben. Een andere manier om medewerkers te stimuleren bij te dragen aan de vermindering van CO2-uitstoot is door ze bijvoorbeeld extra vakantiedagen aan te bieden wanneer ze met de trein op vakantie gaan.

Duurzaam woon-werkverkeer wegens rapportageplicht CO2

Groene arbeidsvoorwaarden bieden komt niet altijd voort uit duurzaamheid. Zo treedt per 1 januari 2024 de regeling werkgebonden personenmobiliteit in werking, waardoor werkgevers met meer dan honderd medewerkers verplicht worden om jaarlijks te rapporteren over de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer. Vijftien procent van de organisaties zegt alleen gebruik te maken van duurzaam woon-werkverkeer omdat deze rapportageplicht eraan komt.

LEES OOK: