Logo
  • Nieuws
  • 25 februari 2013
  • Mariel Hovemann

Arbeidsvoorwaarde 'thuiswerken' afgeschaft bij Yahoo

De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, heeft een HR-plan ingesteld waarin staat dat Yahoo-medewerkers die thuis of elders werken weer naar kantoor moeten komen. Dit meldt Kara Swisher op All Things D.

Beeld Arbeidsvoorwaarde 'thuiswerken' afgeschaft bij Yahoo

Het plan heeft impact op honderden medewerkers zoals klantenservicemedewerkers die van huis uit werken of in een kantoor in een stad waar Yahoo geen kantoor heeft. De medewerkers moeten zich aan deze regel houden of anders Yahoo verlaten. Volgens Swisher hebben meerdere medewerkers contact met haar opgenomen en haar laten weten zeer ontstemd te zijn omdat zij juist bij Yahoo gingen werken vanwege de flexibiliteit. Yahoo zelf wilde geen commentaar geven.

Interactie

Business Insider SAI weet meer te vertellen. Volgens hen schreef HR-directeur Jackie Reeses in een memo: “Een Yahoo zijn gaat niet alleen over je dagelijkse baan, het gaat om de interactie en ervaringen die alleen mogelijk zijn in kantoren.” Natuurlijk zijn veel van deze thuiswerkende werknemers behoorlijk ontdaan over de beslissing. Business Insider vroeg zich af waarom Mayer deze beslissing heeft genomen en sprak met een bron die bekend is met de gedachtengang van Mayer in dit proces. Volgens deze persoon heeft Yahoo een enorm grote hoeveelheid medewerkers die op afstand werken en nooit op kantoor komen. Veel van hen zijn niet productief volgens de bron. Het gaat hierbij niet alleen om klantenservicemedewerkers, maar ook om marketeers en ontwikkelaars. Mayer geeft Yahoo-medewerkers graag de standaard Silicon Valley arbeidsvoorwaarden zoals gratis maaltijden en smartphones. Maar de bron zegt dat de afspraken over thuiswerken die populair zijn bij Yahoo niet gebruikelijk zijn bij andere Valley-bedrijven zoals Google en Facebook. 

Reorganisatie

Bovendien weet Mayer dat sommige thuiswerkers ontslag zullen nemen als ze op kantoor moeten komen. Dat helpt Yahoo in de kostenreductie die het bedrijf aan moet gaan. Het is volgens de bron een reorganisatie die officieel geen reorganisatie heet. Hij geeft daarbij Mayer een compliment dat ze “eindelijk de problemen aanpakt die zijn ontstaan door de enorme, uitgedijde infrastructuur van de laatste 15 jaar en die haar voorgangers nooit durfden aan te pakken.”

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.