84 procent van hoogopgeleiden blijkt goed eigen talenten te kunnen benoemen. Vervolgens gebruikt 76 procent zijn talenten ook vaak tijdens het werk. Dit en meer blijkt uit een talentenpoll onder 600 hoogopgeleiden van trainings- en adviesbureau Schouten & Nelissen.
Generatie Y blinkt uit in ondernemerschap, klantgerichtheid, besluitvaardigheid en het tonen van initiatief. Maar dan moet je ze wel de ruimte geven en mee laten denken en praten. Recruitmentspecialist Sthree doet dit onder andere door wereldwijde Raise your voice forums a la The Apprentice van Donald Trump.
Is talentmanagement een luxe die is weggelegd voor goede tijden? Nee, juist nu kunnen vriendschappen voor het leven gesmeed worden. Er valt namelijk veel te winnen tijdens de economische malaise. Tien tips.
Nederland denkt te beperkt na over talentmanagement. Werkgevers stimuleren louter het toptalent en vergeten dat het gros van de organisatie - dat direct klantcontact heeft - allesbepalend is voor het succes van de organisatie Dit constateert Jan Theodoor de Vries, adviseur bij Twynstra Gudde, op basis van tussentijdse uitkomsten van de Twynstra Gudde Performance & Change Monitor 2008.
Hoe talentvolle medewerkers te binden, te ontwikkelen en gericht in te zetten, is voor organisaties een van de belangrijkste vraagstukken. Iets wat volgens recent onderzoek echter nog niet goed werkt. Bij Heineken is dit dankzij jarenlange ervaring daarentegen wel goed ontwikkeld.
Meer dan de helft van de organisaties is nog niet voorbereid op de meest kritische talentuitdagingen zo blijkt uit een talentmanagementonderzoek onder ruim 1.000 organisaties uit 20 verschillende landen door StepStone Solutions en Bersin & Associates.
Het personeelsbeleid binnen de overheid, het onderwijs en de zorg is hard aan vernieuwing toe. Het op grote schaal gedogen van ondermaatse prestaties, karige beloningen voor uitmuntende prestaties, en een weinig inspirerend management zorgen ervoor dat de rek er bij het bestaand personeel grotendeels uit is en nieuw energiek talent voor het bedrijfsleven kiest.
Organisaties in Nederland zoeken op dit moment naar mogelijkheden om op personele kosten te besparen en tegelijkertijd meer te investeren in de toegevoegde waarde van individuele medewerkers. Deze trend hangt samen met de toenemende verzakelijking van HRM in Nederland. Daarbij worden ‘kosten en baten’ van HR steeds meer meetbaar gemaakt en in lijn gebracht met de organisatiestrategie.
Nieuw onderzoek van het gereputeerde Britse CIPD (zusterorganisatie van het Nederlandse NVP) stelt dat tal van talentmanagementstrategieën niet duurzaam en slechts een ‘kostelijke obsessie’ zijn. Luk Smeyers vat voor u samen:
Nu de war for talent weer opwaait – en wellicht nog een aantal jaren aanhoudt – moeten organisaties zich opnieuw focussen op de ontwikkeling van werknemers die de uitdagingen van de toekomst kunnen aanpakken en de businessdoelstellingen bereiken. Op elk moment moeten ze weten waar hun talent zich vandaag bevindt en waar het vandaan komt in de toekomst. Zonder zo’n talentplanningstrategie lopen ze groot gevaar, dat stelt Bersin in een recente studie.