Bij strategische personeelsplanning gaat het om het streven naar ‘de juiste mens, op de juiste plaats, op het juiste moment.’ Lekker duidelijk, toch? Maar dan de praktijk. Die lijkt toch nog steeds gericht op aantallen en op de kennis en vaardigheden die horen bij de plek van de medewerker in de organisatie (de boekhouder is goed in boekhouden). En dit terwijl strategische personeelsplanning zoveel meer inhoudt en zoveel meer kansen biedt.
Om de personele formatie van uw organisatie te bepalen wordt de in de toekomst te leveren productie/ dienstverlening afgeleid van de strategische visie en doelstellingen. Een periode van 3 tot 5 jaar is voor het management van de meeste organisaties redelijk goed te overzien.
Te vaak zie ik bij organisaties dat strategische personeelsplanning niet van de grond komt. HR ziet zeker het belang ervan in, maar andere zaken lijken urgenter. Dat is zonde, want met de juiste mens op de juiste plek, heb je als organisatie goud in handen. Zeker als je daarbij zelfregie, ontwikkeling en bevlogenheid van je mensen weet aan te wakkeren. De basis is de missie, visie en DNA van de organisatie. Goede strategische personeelsplanning maakt je organisatie wendbaar en toekomstbestendig.
Het overgrote deel (86 procent) van de HR-professionals zegt dat zijn organisatie gebruik maakt van flexibele arbeidskrachten, in welke vorm dan ook. Gemiddeld genomen gaat het om 14 procent van het volume aan arbeidskrachten. Toch geeft bijna de helft (43 procent) aan dat er geen beleid is ten aanzien van flexwerkers, bijvoorbeeld voor selectie, opleiden, ontwikkelen, evaluaties, exitgesprekken of het structureel onderhouden van contacten.
Het fundament van uw bedrijf zijn de medewerkers die er werken. Om als organisatie succesvol te blijven, moet het bedrijf ook in de toekomst beschikken over medewerkers met wie u de strategie van de organisatie kan realiseren. De juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek is hiervoor cruciaal. Dat is de focus van strategische personeelsplanning.
De servicedesk is vaak het gezicht van een organisatie. Doordat zowel de externe als de interne klant steeds slimmer en daardoor ook mondiger wordt, wordt er ook steeds meer van de servicedesk verlangd. Wat gaat de nabije toekomst op dit punt brengen?
Steeds meer ondernemers ervaren een dreigend tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 7 Procent van de ondernemers geeft aan dat dit tekort de bedrijfsvoering belemmert. Dit is het hoogst sinds eind 2009. In de sector informatie en communicatie geeft zelfs 17 procent van de ondernemers aan dat er sprake is van een tekort aan gekwalificeerd personeel. In de zakelijke dienstverlening noemt een op de tien ondernemers deze belemmering.
Alleen al in Nederland zullen de komende 20 jaar maar liefst 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering. Maar welke banen en beroepen worden bedreigd door de robot? Staat uw beroep in deze top 10?
Werken verandert sneller dan ooit tevoren. Werkgevers die hun bedrijf effectief willen leiden en ontwikkelen moeten vijf overkoepelende trends in hun beleid betrekken. Waar en in welke industrie ze ook actief zijn.
Vier op de tien werknemers met een flexibele baan blijven één tot vijf jaar in de zogenoemde flexibele schil. De helft zit maximaal één jaar in de flexibele schil. Bijna één op de tien flexwerknemers blijft langer dan vijf jaar flexwerken. Flexibele werknemers in het openbaar bestuur stromen vaker uit naar een vaste baan dan flexwerkers in andere bedrijfstakken.