Het fundament van uw bedrijf zijn de medewerkers die er werken. Om als organisatie succesvol te blijven, moet het bedrijf ook in de toekomst beschikken over medewerkers met wie u de strategie van de organisatie kan realiseren. De juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek is hiervoor cruciaal. Dat is de focus van strategische personeelsplanning.
De servicedesk is vaak het gezicht van een organisatie. Doordat zowel de externe als de interne klant steeds slimmer en daardoor ook mondiger wordt, wordt er ook steeds meer van de servicedesk verlangd. Wat gaat de nabije toekomst op dit punt brengen?
Steeds meer ondernemers ervaren een dreigend tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 7 Procent van de ondernemers geeft aan dat dit tekort de bedrijfsvoering belemmert. Dit is het hoogst sinds eind 2009. In de sector informatie en communicatie geeft zelfs 17 procent van de ondernemers aan dat er sprake is van een tekort aan gekwalificeerd personeel. In de zakelijke dienstverlening noemt een op de tien ondernemers deze belemmering.
Alleen al in Nederland zullen de komende 20 jaar maar liefst 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering. Maar welke banen en beroepen worden bedreigd door de robot? Staat uw beroep in deze top 10?
Werken verandert sneller dan ooit tevoren. Werkgevers die hun bedrijf effectief willen leiden en ontwikkelen moeten vijf overkoepelende trends in hun beleid betrekken. Waar en in welke industrie ze ook actief zijn.
Vier op de tien werknemers met een flexibele baan blijven één tot vijf jaar in de zogenoemde flexibele schil. De helft zit maximaal één jaar in de flexibele schil. Bijna één op de tien flexwerknemers blijft langer dan vijf jaar flexwerken. Flexibele werknemers in het openbaar bestuur stromen vaker uit naar een vaste baan dan flexwerkers in andere bedrijfstakken.
Er waren in februari 581.000 werklozen, wat neerkomt op 6,5 procent van de beroepsbevolking. In februari waren er meer werklozen dan een maand eerder. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden daalde de werkloosheid nog wel. Deze daling ging samen met een stijging van het aantal werkenden. Dat meldt CBS.
Op de krappe arbeidsmarkt hebben veel professionele organisaties grote moeite om de juiste mensen voor de juiste posities te vinden en vast te houden. Een andere kijk op recruitment kan helpen dit probleem aan te pakken: duik eens wat dieper in de cijfers. In dit soort data bevinden zich allerlei interessante correlaties. Een voorbeeld.
Thuiswerkende medewerkers zijn productiever, hebben meer plezier in hun werk en worden beter beoordeeld door hun klanten zo bleek uit een proef van Vodafone. Om die reden heeft het telecombedrijf besloten ook medewerkers van de telefonische klantenservice net als hun collega’s thuis te laten werken zo meldt het FD.
Volgens de WRR verdwijnen er door de robotisering niet alleen banen, er komen ook nieuwe banen bij. Wel verandert de aard van het werk. Om ervoor te zorgen dat dit goed uitpakt voor de economie en voor werkenden, is een robotagenda nodig aldus de Raad. In de agenda moet de complementariteit van mensen en machine centraal staan: mensen samen met robots beter laten werken.