Om het juiste talent in deze krappe arbeidsmarkt te kunnen vinden, zetten Nederlandse organisaties meer in op een onderscheidende bedrijfscultuur. Zo noemt maar liefst 44 procent van de ondervraagde HR-specialisten diversiteit en inclusie (D&I) belangrijker dan een jaar terug en vindt een even groot deel soft-skills zwaarwegender dan opleiding en werkervaring zo blijkt uit onderzoek door de Staffing Groep onder 1.088 Nederlandse HR-professionals.
Jonge professionals zijn niet te porren voor klassieke sollicitatieprocedures, met een sollicitatie, wachten op de uitnodiging en het vragenuurtje. Deze jonge getalenteerden zijn opgegroeid in de digitale ruimte, daar willen ze ook gevonden worden.
We doen héél erg graag wat de rest doet en we laten ons hierdoor dan ook maar wat graag beïnvloeden! Het sociaal bewijs is dan ook een van de sterkste psychologische effecten die je heel goed in kunt zetten om voor je te laten werken.
Gezien de enorme krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat werkgevers hun medewerkers weten te behouden en voorkomen dat mensen uitvallen, maar ook dat zij kansen benutten om mensen die nu geen baan hebben aan het werk te helpen. Daarbij is meer nodig is dan goede betaling en arbeidsvoorwaarden. Verlagen van werkdruk, aanbieden van scholing en trainingen, bieden van kansen voor mensen met een arbeidsbeperking en mogelijk maken van thuiswerken zijn voorbeelden van het beter benutten van het arbeidspotentieel in Nederland.
Vanaf 2024 betalen recruiters kandidaten om hun cv of een profiel te bekijken. In de VS en Canada gebeurt dit al en ook in Nederland gaat dit de realiteit worden.
Op de arbeidsmarkt wordt record na record gebroken. 1 op de 5 personen is van werkgever gewisseld in de afgelopen 12 maanden (1,8 miljoen mensen in totaliteit), nog nooit zijn zoveel mensen benaderd voor een nieuwe baan het afgelopen kwartaal (37,9%) en de verwachte gemiddelde zoekduur naar een nieuwe baan is nog nooit zo laag geweest (3,4 maanden). Ook de arbeidsmarktactiviteit is historisch laag en dat alles gecombineerd met een record aantal vacatures resulteert in een record aan schaarste.
Om de arbeidsmarktkrapte aan te pakken, zet het kabinet in op het verminderen van de vraag naar arbeid, het vergroten van het arbeidsaanbod en het verbeteren van de match tussen vraag naar en aanbod van arbeid. De aanpak bestaat uit zes acties voor de overheid. Daarnaast roept het kabinet – samen met sociale partners en (onderwijs)organisaties –werkgevers op om aanvullende acties te ondernemen.
Building Heroes heeft de 'Innovatie in selectie'-award van Digitaal-Werven gewonnen. De jury was vooral onder de indruk van het feit dat Building Heroes kijkt naar talent en op basis hiervan opleidingen, trainingen en coaching aanbiedt om dit talent optimaal te laten floreren.
Locatie, locatie, locatie. De bekende kreet van makelaars en vastgoedontwikkelaars. En zeker in de online wereld is dat superbelangrijk. Want weten wij waar onze doelgroep online actief is? Zitten wij als HR-managers niet in het verkeerde ‘land’ te zoeken naar nieuw talent? Het antwoord laat zich al raden.
Ruim 60% van de actieve baanzoekers in Nederland die zich online oriënteren op de arbeidsmarkt gebruikt daarvoor Indeed. Daarmee is Indeed bijna net zo groot als de gecombineerde impact van de nummers 3 tot en met 20 in de top-20 van meest populaire jobboards in Nederland. Alleen LinkedIn kan in het spoor blijven van Indeed, al verliest dat platform ook positie op de Nederlandse arbeidsmarkt en kan het geen bedreiging vormen voor Indeed. Dat komt vooral omdat LinkedIn nauwelijks impact maakt onder praktisch en middelbaar opgeleiden.