Op de arbeidsmarkt wordt record na record gebroken. 1 op de 5 personen is van werkgever gewisseld in de afgelopen 12 maanden (1,8 miljoen mensen in totaliteit), nog nooit zijn zoveel mensen benaderd voor een nieuwe baan het afgelopen kwartaal (37,9%) en de verwachte gemiddelde zoekduur naar een nieuwe baan is nog nooit zo laag geweest (3,4 maanden). Ook de arbeidsmarktactiviteit is historisch laag en dat alles gecombineerd met een record aantal vacatures resulteert in een record aan schaarste.
Om de arbeidsmarktkrapte aan te pakken, zet het kabinet in op het verminderen van de vraag naar arbeid, het vergroten van het arbeidsaanbod en het verbeteren van de match tussen vraag naar en aanbod van arbeid. De aanpak bestaat uit zes acties voor de overheid. Daarnaast roept het kabinet – samen met sociale partners en (onderwijs)organisaties –werkgevers op om aanvullende acties te ondernemen.
Building Heroes heeft de 'Innovatie in selectie'-award van Digitaal-Werven gewonnen. De jury was vooral onder de indruk van het feit dat Building Heroes kijkt naar talent en op basis hiervan opleidingen, trainingen en coaching aanbiedt om dit talent optimaal te laten floreren.
Locatie, locatie, locatie. De bekende kreet van makelaars en vastgoedontwikkelaars. En zeker in de online wereld is dat superbelangrijk. Want weten wij waar onze doelgroep online actief is? Zitten wij als HR-managers niet in het verkeerde ‘land’ te zoeken naar nieuw talent? Het antwoord laat zich al raden.
Ruim 60% van de actieve baanzoekers in Nederland die zich online oriënteren op de arbeidsmarkt gebruikt daarvoor Indeed. Daarmee is Indeed bijna net zo groot als de gecombineerde impact van de nummers 3 tot en met 20 in de top-20 van meest populaire jobboards in Nederland. Alleen LinkedIn kan in het spoor blijven van Indeed, al verliest dat platform ook positie op de Nederlandse arbeidsmarkt en kan het geen bedreiging vormen voor Indeed. Dat komt vooral omdat LinkedIn nauwelijks impact maakt onder praktisch en middelbaar opgeleiden.
Hoe kun je in deze huidige krappe arbeidsmarkt nieuwe en gekwalificeerde medewerkers vinden? Communicatiebureau Viastory sprak over de valkuilen en oplossingen met professor Marise Born, hoogleraar personeelspsychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
'Flexibel’ is de karaktereigenschap waarmee de werkgever anno 2022 het profiel van zijn of haar beoogde nieuwe werknemer het liefst omschrijft. Dat blijkt uit een analyse van miljoenen Nederlandse vacatures door Indeed, wereldwijd en in Nederlands grootste vacaturesite. Ten opzichte van 2020 is het gebruik van niet-onderscheidend taalgebruik in vacatureteksten met maar liefst veertien procent toegenomen.
Door mismatch op de arbeidsmarkt is er een enorm verschil tussen vraag en aanbod. Uit onderzoek van Intelligence group blijkt dan ook dat de sourcingsdruk bijzonder groot is. Ruim 34% van de werknemers werd benaderd voor een baan. Hoe vind je in de krappe arbeidsmarkt toch goed personeel? Daarover sprak BNR onder andere Vincent Roders, online recruitment expert.
Naast salaris, aansprekend werk en persoonlijke ontwikkeling weegt bij de keuze voor een baan de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf steeds zwaarder. Zeker nu de krapte op de arbeidsmarkt enorm is en werknemers het vaak voor het uitzoeken hebben, kan een actief MVO-beleid net het verschil maken. Een meerderheid van de Nederlanders in loondienst vindt het belangrijk om te werken bij een bedrijf met een actief MVO-beleid.
Finance detacheerder Fincade draait het sollicitatieproces om en gaat solliciteren bij potentiële collega’s. Letterlijk. In haar communicatie richt zij zich met een motivatie en een curriculum vitae tot werkzoekenden voor wie ze graag aan de slag gaan. Daarnaast solliciteren zij zelfs bij mogelijke nieuwe collega’s op locatie.