VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel. De plus- en minpunten van de winnende en de genomineerde sites.
De gemiddelde aanpak onder werkgevers om vacatures te vervullen is nog steeds 'post & pray'. Dat kan en moet zelfs anders in de huidige arbeidsmarkt. Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak.
Driekwart van de bedrijven die actief beleid hanteren voor diversiteit en inclusiviteit, geven aan dat een divers medewerkersbestand de prestaties van teams en afdelingen ten goede komt. Actief sturen op diversiteit wordt ook door 34 procent van de werkgevers als oplossing gezien voor het invullen van krapteberoepen. Maar met alleen een divers personeelsbestand ben je er nog niet. 'Het is wenselijk dat je als bedrijf een sociale norm stelt voor diversiteit en inclusie. Uit onderzoek blijkt dat sociale normen een sterke uitwerking hebben op het gedrag van anderen' aldus dr. Gijs Bijlstra, universitair docent en onderzoeker diversiteit, stereotypen en vooroordelen in het bedrijfsleven.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Maar dan moet je wel kunnen waarmaken wat je belooft. Zorg daarom dat employer branding-activiteiten zijn gebaseerd op een waarheidsgetrouwe, ambitieuze en aansprekende EVP en deze EVP gedurende de gehele employee journey betekenis krijgt.
Als een kandidaat belemmerd wordt door een concurrentiebeding kan dit eventueel worden afgekocht. Is dat niet mogelijk of is de prijs te hoog dan is een kort geding altijd het overwegen waard, schrijft advocaat Marcus Draaisma.
Iets meer dan de helft (52%) van de werkgevers heeft weleens een kandidaat geworven die toch niet bleek te passen bij het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half. In het onderzoek laat ruim zes op de tien (61%) managers weten dat zo’n mismatch vandaag de dag een nóg negatievere impact heeft dan 12 maanden geleden.
Vrijwel alle werkgevers gebruiken in meer of mindere mate algoritmes voor werving en selectie. Dat het gebruik van algoritmes kan leiden tot discriminatie en uitsluiting is maar beperkt bekend. Ook controleren werkgevers systemen nauwelijks op eerlijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens.
Om iedereen gelijke kansen te bieden op de arbeidsmarkt en de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan start AWVN samen met 5 à 7 werkgevers Communities of Practice (CoP’s). Een jaar lang oefenen ze samen met een bewezen methode die inclusieve werving en objectieve selectie bevordert aldus de werkgeversorganisatie. Je kunt je organisatie nog aanmelden.
54 procent van de Nederlandse werkgevers heeft moeite om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook geeft meer dan de helft (52,6%) van de Nederlandse bedrijven aan dat ze het nog nooit zo moeilijk hadden om zich te positioneren als een aantrekkelijke werkgever.
Organisaties die op zoek zijn naar hoogwaardige kennis, doen er vanuit een arbeidsmarktperspectief goed aan om te werven buiten de EU. De kans dat zij daarmee talent langdurig aan zich binden, is veel groter dan wanneer ze talent van dichtbij in huis halen.