Van de werkgevers in Nederland is 40 procent van plan fulltime werknemers in vaste dienst te nemen in het derde kwartaal. Toch zegt meer dan de helft (55 procent) van de werkgevers in Nederland vacatures te hebben waarvoor geen gekwalificeerde kandidaten kunnen worden gevonden. Dit blijkt uit een werkgelegenheidsprognose van JobbingMall.nl.
Werkgevers hebben moeite om goede en creatieve vacatureteksten te schrijven. Zelfs in deze krappe arbeidsmarkt weten zij zich nauwelijks te onderscheiden met hun vacatures.
Werkzoekenden vinden dat werving- en selectiebureaus meer bezig zijn met hun opdrachtgevers dan hun kandidaten en geld verdienen over de rug van werkzoekenden. Bijna de helft zal proberen om het bureau te passeren en rechtstreeks bij de opdrachtgever gaan solliciteren. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, zo meldt Nu.nl.
Als u potentiële werknemers onheus behandelt, slingeren zij u zo op een klachtensite. Zij kunnen hun grieven spuien op sollicitatieklacht.nl, een initiatief van het weblog RecruitmentMatters.
De Magneet, de bekroning voor het meest creatieve werk in arbeidsmarktcommunicatie, is dit jaar 16x uitgegeven. Euro RSCG kreeg een gouden voor de campagne van de AIVD. Grote winnaars zijn echter Publicis en Maximum met vijf maal een Magneet voor de gezamenlijke Geschikt/Ongeschikt-campagne van de Koninklijke Landmacht. De Doe-het-zelf-dag uitingen van UMC Utrecht, ontwikkeld door Steam, waren goed voor drie keer een Magneet.
Meer dan de helft (54 procent) van de Nederlandse bedrijven en instellingen zegt grote problemen te hebben bij het vinden van geschikt personeel. Vorig jaar was dat nog 41 procent. De concurrentie om goede arbeidskrachten zal echter alleen maar in hevigheid toenemen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Arbeidsmarktverkenning van Randstad uitgevoerd onder 580 HR-functionarissen.
Oudere werknemers in Nederland hebben veel vaker dan gemiddeld in de Europese Unie last van leeftijdsdiscriminatie. 6,8 Procent van de 55-plussers meldt het op de werkplek te hebben ondervonden, meer dan twee maal het gemiddelde niveau voor de 27 lidstaten van de EU (2,7 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Eurofound, het EU-agentschap voor de verbetering van leef- en werkomstandigheden.
Wat is het vreemdste dat een kandidaat heeft gedaan tijdens een sollicitatiegesprek? Verdwijnen? Zijn/haar moeder meenemen? De interviewer mee uit vragen? JobbingMall.nl publiceert een onderzoek onder 428 Nederlandse werknemers naar de raarste fouten die kandidaten, volgens recruiters en HR-professionals uit heel Nederland, hebben gemaakt tijdens sollicitatiegesprekken.
In 2012 moeten vrouwen 40Â procent van de topfuncties bekleden. Om dat te bereiken moeten bedrijven en instellingen worden verplicht een voorkeursbeleid voor vrouwen te voeren. Dat zegt Agnes Jongerius, voorzitter van vakcentrale FNV in de Volkskrant.
Het wordt tijd om afscheid te nemen van de traditionele personeelsadvertentie en sollicitatiebrief. Uit ervaring blijkt dat 56 procent van alle sollicitatiegesprekken onnodig was geweest als eerst een online interview had plaatsgevonden. Met behulp van het Online Job Interview heeft banensite VideoBoard al honderden sollicitanten voorgesteld aan Heineken, Innovex en KPN.