Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
De arbeidsmarktkrapte is nog niet voorbij. Wel is er sprake van iets meer beweging op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd neemt de vraag naar arbeid toe en worden mensen steeds vaker benaderd voor ander werk: de sourcingsdruk bereikte opnieuw een record. Dit en meer blijkt uit de arbeidsmarktcijfers van Intelligence Group. 'Economische tegenwind zorgt er momenteel niet voor dat die geest terug in de fles gaat en werkgevers zullen eerder een stapje bij moeten zetten op de arbeidsmarkt.'
Wie hoopt dat een vacature goed informeert over wat een werkgever te bieden heeft, komt vaak bedrogen uit. Veel vacatures zijn vaag over de hoogte van het salaris, de duur van een contract, de scholing of het aantal vakantiedagen. In werkelijkheid spelen vacatureteksten dan ook nauwelijks in op de behoefte van werkzoekenden. Een gemiste kans, zo concludeert de uitzendkoepel NBBU.
Er zijn verschillende modellen voor onboarding die organisaties kunnen gebruiken om nieuwe werknemers kennis te laten maken met het bedrijf. Het Engelse vakblad HR Review onderscheidt er vier, en geeft van elk model de voor- en nadelen.
Open hiring, een wervingsmethode waarin personeel wordt aangenomen zonder sollicitatieprocedure, wordt nog niet breed ingezet op de Nederlandse arbeidsmarkt zo blijkt uit UWV-onderzoek. Wel ziet 16% van de werkgevers hiervoor mogelijkheden voor hun organisatie. Vooral in de sectoren horeca, techniek en transport & logistiek. Een van de werkgevers die in het afgelopen jaar open hiring hebben ingezet als wervingsmethode is Van der Valk hotel Drachten.
De werkloosheid in Nederland is nog altijd historisch laag; de krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. Organisaties zoeken naar kansen om vacatures ingevuld te krijgen. Het publiceren van een vacature op de eigen website volstaat al lang niet meer om voldoende potentiële kandidaten te vinden. Welke stappen kunnen organisaties zetten om aan nieuw personeel te komen? Wat maakt dat werkzoekenden voor een organisatie X kiezen, in plaats van voor organisatie Y? In dit artikel lees je er meer over.
Steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang in van een divers personeelsbestand en een inclusieve werkomgeving. Zij vragen zich echter af hoe dit aan te pakken. Om werkgevers hierbij te helpen heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een paper uitgebracht met daarin zes eisen waar verantwoorde AI (en breder selectie-instrumenten) aan zou moeten voldoen.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
In aflevering 75 van de HR Podcast staan we opnieuw stil bij de grote uitdaging van zoveel werkgevers op dit moment: hoe krijg ik mijn vacatures toch ingevuld? Dit keer zoomen we in op werving via sociale media. Want natuurlijk plaats je je vacatures op je website en verspreid je deze ongetwijfeld al op je LinkedIn-pagina. Maar om succesvol te zijn vraagt die aanpak in de huidige markt net iets meer aandacht en kennis van zaken.