Onlangs introduceerde LinkedIn de Endorsements. Het idee hierachter was dat mensen geen moeite hoefden te doen om iemand een Recommendation te geven en hun voorkeur makkelijk konden kenbaar maken door een vakje aan te klikken. Een beetje vergelijkbaar met de 'Like'-knop van Facebook.
Als manager, ondernemer of professional kan het lastig zijn om onder woorden te brengen waarom jij geknipt bent voor die ene uitdagende klus. Je wilt hier erg graag mee aan de slag en weet gewoon dat juist jij hier een succes van kunt maken. Maar hoe dit goed duidelijk te maken weet je eigenlijk niet.
Het imago van u als werkgever is belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe mensen. Door de opkomst van social media heeft u zelf minder invloed op dit imago dan voorheen. Hoe kunt u hier toch invloed op uitoefenen? Wat moet u vooral doen en laten?
Wat is het geheim van de populairste werkgevers van Nederland? Hun maatschappelijke betrokkenheid, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory. Ook in tijden van crisis, want het kan heel klein beginnen.
Wellicht herkent u het volgende voorbeeld Een groothandel in groente en fruit heeft een vacature voor een magazijnmedewerker. De werkgever wil voor deze functie alleen iemand in dienst nemen die 100 procent gezond is, want het gaat hier om zwaar werk. Veel lopen, tillen, duwen en sjouwen. En het werk vindt in een gekoelde omgeving plaats, dus daar moet de nieuwe medewerker wel tegen kunnen. De werkgever geeft de arts van de Arbo-dienst opdracht om alle kandidaten eerst medisch te keuren, zodat alleen degenen die helemaal fit zijn op sollicitatiegesprek mogen. De arbo-arts laat echter weten dat deze gang van zaken wettelijk niet mogelijk is. De werkgever vraagt zich af: waarom dan niet? Is een aanstellingskeuring verboden dan? Hoe kom ik er dan achter of een kandidaat het zware werk aankan? Kan ik dit zelf ter sprake brengen in het sollicitatiegesprek?
Na een moeilijk 2009 is het belangrijk om vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen en trends houden HR bezig? De afgelopen weken hebben we al vele ontwikkelingen besproken. Hier zetten wij kort de verschillende trends van 2010 voor u op een rij.
Iedereen wil ze graag hebben, die jonge, talentvolle en hoogopgeleide kandidaten. Toch is ook het aannemen van een high potential geen garantie voor succes. Tips om de juiste kandidaat eruit te pikken. Én vervolgens binnenboord te houden.
Het gaat hier niet om het ontdekken van de volgende Idol, maar om een manier om in selectiegesprekken een goed beeld te krijgen van de kwaliteiten en vaardigheden van een kandidaat.
Dé modekreet onder Amerikaanse HR-managers is nog altijd engagement ofwel ‘werknemersbetrokkenheid’. En managers roepen te pas en te onpas dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn. Maar als dat ‘kapitaal’ niet betrokken is, zie je dat zonder meer terug in tegenvallende resultaten. En dat is te voorkomen.
Het Koningschap is erfelijk en dus neemt prins Willem-Alexander de troon over van Koningin Beatrix. Maar stel nu dat dat niet zo zijn en we een nieuwe koning zouden moeten rekruteren. Wat is dan het ideaalprofiel van de nieuwe koning (m/v)?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling