De huidige arbeidsmarkt staat onder druk, althans voor de werkzoekenden. Op de dag van het schrijven van dit artikel stond de teller op 726.165 werklozen in Nederland! Dat is 8,8% van de huidige beroepsbevolking. Dat is meer dan twee maal zoveel werklozen dan in 2007 en bijna drie maal zoveel als in 2001. Onder die ruim 700.000 werklozen zijn 100.000 vacatures te verdelen. De gemiddelde tijd die het iemand kost om een baan te vinden is dan ook zes maanden en als je 50+ bent, kun je gemiddeld op acht maanden rekenen.
Kinderopvangorganisatie Catalpa biedt ouders die werkzoekend zijn de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van kinderopvang. Ouders die werk zoeken, ontvangen een strippenkaart om hun kind(eren) kosteloos zes keer naar de opvang te kunnen brengen.
Hoe meer een bedrijf investeert in zijn werkgeversmerk (employer branding), hoe groter de kans dat het werknemers aan zich weet te binden die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013. Een andere conclusie uit het onderzoek is dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.
Een goede match van de medewerker met de bedrijfscultuur staat voor MKB’ers hoog op het verlanglijstje. Dit is een van de belangrijkste aspecten bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Naast een goede match wordt ook mentaliteit hoog gewaardeerd als selectiecriterium.
De meeste Nederlanders zijn relatief tevreden met hun werk. Toch staat ruim veertig procent van de beroepsbevolking open voor een nieuwe uitdaging. De meerderheid vindt het echter risicovol om nu van baan te veranderen en kiest voor zekerheid (67 procent). Dat blijkt uit onderzoek onder 1012 personen van Monsterboard naar mobiliteit en motivatie van de Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Momenteel staan social media van de tien wervingsmiddelen die MKB’ers en HR-managers inzetten qua populariteit op de vijfde plaats. LinkedIn is van alle social media het meest populaire medium. Gevolgd door en afgesloten door Facebook. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd.
Stereotypering – of het nu bewust of onbewust is – heeft nadelige gevolgen, óók voor werkgevers: de beste persoon komt niet altijd op de juiste plek. Voor vrouwen daarentegen zijn de arbeidskansen prima. Zolang ze geen leiding willen geven. Dit blijkt uit onderzoek van Het College voor de Rechten van de Mens.
Jongere en oudere werknemers kiezen steeds meer voor een baan die feitelijk onder hun opleidings- en ervaringsniveau ligt. De crisis leidt zo tot ‘scheefwerken.’ Werkgevers kunnen intussen lastige vacatures niet invullen met de juiste mensen. Zij werven nieuwe medewerkers daarom liever op lager opleidingsniveau of met minder werkervaring, om ze vervolgens zelf op te leiden.
Iets meer dan de helft van de beroepsbevolking is latent werkzoekend. Zij oriënteren zich vooral via printmedia. 14 procent is actief werkzoekend en doet dit vooral via internet zo blijkt uit de resultaten van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2013.
In meer dan 70 procent van de vacatures met 32 of minder uren wordt niet vermeld dat deze ‘parttime’ of in ‘deeltijd’ is. Met alle gevolgen van dien voor de online vindbaarheid van de vacatureteksten omdat werkzoekenden woorden als parttime en deeltijd wel gebruiken in hun zoekopdrachten. Dit blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder meer dan 30.000 vacatureteksten waarvan 5.802 parttime waren.