Werkloosheid daalt weer roept de Telegraaf. Steeds meer vijftigplussers vinden een baan kopt de Volkskrant. Blijkbaar is het nieuws dat de ‘zielenpoten’ van de arbeidsmarkt toch weer gewild zijn. Getolereerd wellicht. Ben je een sociaal bedrijf als je een senior in dienst neemt? Of iemand met een gat in zijn cv? “Doe mij maar een psychoot,” zegt Edwin Rooijakkers, directeur van Evite.
Hogeropgeleiden kiezen massaal voor een baan in de non-profit sector. De sectoren onderwijs, maatschappelijke dienstverlening en zorg worden genoemd als meest favoriete branche om in te werken. Pas op plek nummer vijf staat de zakelijke dienstverlening. En ook wordt het fulltime werken weer populairder. Dit blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) van Yacht.
Een tuincentrum vraagt in een vacature voor restaurantmedewerker om een jong persoon van 18 tot 27 jaar. In de vacature staat dat het een baan is in het kader van het kabinetsbeleid Aanpak Jeugdwerkloosheid. Het tuincentrum wil van het College voor de Rechten van de Mens weten of deze vorm van leeftijdsdiscriminatie is toegestaan.
Werkgevers die personeel willen aannemen, moeten zich eerst afvragen of hun wervingsstrategie nog wel up-to-date is. Vooral het werven via mobiele websites heeft aandacht nodig.
Nederland loopt wellicht voorop in het denken over het outsourcen van HR-activiteiten, maar bij recruitment process outsourcing (RPO) lopen landen als de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland ver voor. Toch kan het met name voor middelgrote en grote bedrijven een prima oplossing zijn, zo leert het voorbeeld van C1000.
De generatie jongeren die momenteel de arbeidsmarkt bestormt is verwend en stelt veel te hoge eisen aan werkgevers. Naast een goede balans tussen werk- en privéleven hecht ze sterk aan zingeving en bezieling. De HR-afdeling moet zijn wervingsbeleid drastisch veranderen om deze mensen binnen te halen.
Onlangs vertelde een recruiter van een niet eens zo heel groot bedrijf mij: 'Ik krijg zoveel reacties dat ik in de even maanden alleen motivaties en CV bekijk van kandidaten die voldoen aan de voorwaarde 'achternaam A t/m K'...en oneven maanden....'
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. In beiden gevallen, en ook in andere keuzesituaties, doorloop je hetzelfde proces. Het keuzeproces duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?
Werkzoekenden vinden het belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Het werken voor een ‘cool’ merk wordt niet zo belangrijk gevonden en het werken in een modern kantoor evenmin. Dit blijkt uit een online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 internetgebruikers in Europa en Amerika.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling