Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven, starters komen in de meeste sectoren nog steeds moeilijk aan het werk. Hoe ga je hiermee om in de dagelijkse praktijk? Zijn er grote verschillen per organisatie?
Waar letten werkzoekende jongeren op in deze werknemersmarkt? Tien tips voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent maar ze nog onvoldoende weten te bereiken.
Steeds vaker zoeken werkgevers naar nieuwe vormen om personeel te werven. Met ‘andere’ campagnes val je immers meer op; bovendien is een slimme campagne vaak direct een manier om voor te sorteren op de gewenste skills van de kandidaat.
Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers (80 procent) is het erover eens: een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is. Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand.
Werkgevers willen social media effectief inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site. Wel hebben ze uitdagingen aan te gaan om de engagement te verhogen op de verschillende platformen. Een manier is om ambassadeurs in te zetten: steeds meer organisaties stimuleren hun medewerkers dan ook om content te delen via eigen social media kanalen.
Ieder bedrijf verdient zijn eigen George Clooney: een persoonlijkheid die bekend en geliefd is bij een groot publiek en daardoor een merk vertrouwen en autoriteit geeft. En die George Clooney hoeft niet per se een beroemdheid uit de A-categorie te zijn. Sterker nog, de kans is groot dat de ideale merkambassadeur zich onder het eigen personeel bevindt.
Deze 3 blogs over sociale media kunnen wij niet beter verwoorden. Daarom benoemen we ze tot ‘mustreads’ voor iedereen die serieus aan de slag wil met social.
Solliciteren gaat tegenwoordig online. Althans dat is onder meer de praktijk bij Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea.
Werken aan een aligned workforce vraagt het nodige van de professional. Het vraagt bijvoorbeeld om een goed verhaal, dat wordt vertaald naar de verschillende doelgroepen, het vraagt om formuleren van relevante boodschappen en om het communicatiever maken van collega’s. Het vraagt om voorbeeldgedrag van de top en om managers die begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Van weten naar willen, kunnen en uiteindelijk doen.