Snel en effectief de ideale kandidaten bereiken. Dat is het doel dat je wil bereiken bij elke vacature die actief online geplaatst wordt. Echter wil je de vacature niet zomaar roekeloos verspreiden, maar wil je dat deze direct bij de doelgroep met de juiste content terechtkomt. Hierbij hebben we drie doelen: sollicitaties, interesse en betrokkenheid.
Met elke minuut dat het onlinesollicitatieproces in beslag neemt, raken bedrijven tot vier procent van de kandidaten kwijt. Gemiddeld kost het een sollicitant in Europa vijf minuten om een onlinesollicitatieprocedure te doorlopen. In Nederland hoeft een kandidaat hier slechts twee minuten aan te besteden. De bedrijven in Nederland met de snelste onlinesollicitatieprocessen zijn Connexys, ABN Amro, Ohpen, AMC en VAC IT Groep.
Het belangrijkste thema op de HR-agenda is momenteel duurzame inzetbaarheid, direct gevolgd door ‘het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie’ en het 'opstellen of bijstellen van opleidingsbeleid'. Deze thema’s stijgen flink in de ranglijst ten opzichte van vorig jaar.
Nederlandse HR-professionals blijken de effecten van de aantrekkende arbeidsmarkt te hebben onderschat. Er ontstaan personeelstekorten op vaak cruciale functies, waaronder ICT. En de personeelstekorten beperken zich niet langer tot de ‘bekende’ vacatures in ICT en Techniek: over vrijwel de gehele linie zijn er binnen korte tijd personeelstekorten ontstaan.
Bij de werving en selectie van nieuw personeel is een goede beoordeling van cv's onontbeerlijk. Waar moet u allemaal op letten? En hoe pikt u er frauduleuze zaken uit? Deze checklist helpt u op weg!
Sociale media inzetten voor het werven van personeel. Dat moet je strategisch aanpakken. Hoe doe je dat?
Soort zoekt soort. Deze menselijke eigenschap kan ons flink in de weg zitten bij de samenstelling van een team, constateert senior organisatiepsycholoog Jan Meijning. Bij HFMtalentindex is hij gespecialiseerd in teamanalyses. “Het zou beter zijn als managers zich niet bemoeien met de samenstelling van hun team.”
Medewerkers willen wel, maar worden nog te weinig door hun werkgevers gestimuleerd om zich op te werpen als merkambassadeurs via hun persoonlijke socialmedia-kanalen. En dat is zonde, want juist medewerkers kunnen als ambassadeur een positieve bijdrage leveren aan de reputatie van een bedrijf.
Een werkgever mag tijdens de proeftijd geen vragen stellen over het gebruik van medicijnen, fysieke beperkingen en bereidheid een medische keuring te ondergaan. Dat stelt de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA) in een oordeel over een klacht.
Van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Dit aantal neemt vanaf het tweede jaar af, na 5 jaar is dit nog maar 70%. De groep nieuwe medewerkers kan organisaties dus helpen om op een goedkope manier meer talent aan te trekken.