Welke ontwikkelingen hebben HR-professionals nog onvoldoende op de radar? Bas van de Haterd, adviseur vanuit Van de Haterd Consultancy en docent van onder meer de 'HR-boostcamp Slimmer werven van nieuwe medewerkers' neemt in deel 1 van deze serie de nieuwste manieren van selecteren onder de loep. ’Weg met het CV, benut technologie om veel effectiever te selecteren’
De komende decennia zullen veel werkzaamheden die nu nog door mensen worden uitgevoerd, worden geautomatiseerd. Dat heeft grote impact op de beroepsbevolking en de gevraagde functies. Dit zijn de acht meest toekomstbestendige banen van Nederland. Goed nieuws: HR staat er ook tussen!
Het imago dat je als werkgever hebt, bepaalt in hoge mate of je de beste werknemers kunt aantrekken. En dat imago wordt ‘gebouwd’ door je eigen mensen, mits je ze een sterk en oorspronkelijk verhaal meegeeft, dat ze buiten kunnen delen. Tips en voorbeelden.
Organisaties werken steeds vaker actief aan hun employer brand. 70 procent van de organisaties zet employer branding actief in tijdens het recruitmentproces. Dit is een stijging van 8 procent ten opzichte van 2016.
De snelle groei en het tekort aan technisch personeel zorgt ervoor dat ASML zijn flexschil verder laat krimpen. Om werknemers beter aan zich te binden gaat de chipmachinemaker veel meer vaste contracten uitdelen. En ook andersoortige bedrijven gaan er steeds meer toe over om vaste contracten aan te bieden.
Assessment-platform BrainCompass verwerkt persoonsgegevens over ras en gezondheid in strijd met de Wet bescherming Persoonsgegevens (Wbp). De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) concludeert dit na onderzoek en is van plan tot handhaving over te gaan als de overtredingen voortduren.
Veel ondernemers in het mkb zijn ontevreden over hun personele bezetting; zeker één op de vier werknemers zou niet opnieuw worden aangenomen. Ook krijgt één op de drie ondernemers zijn vacatures niet goed of niet snel genoeg ingevuld.
Ruim een kwart (27 procent) van de Nederlandse werknemers is actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat is iets meer dan Europese collega’s. Bijna twee derde vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat. Samen met Duitse werknemers voelen Nederlanders zich wel het meest loyaal naar hun werkgever (67 procent resp. 63 procent). Franse werknemers blijven met ruim tien jaar het langst bij dezelfde baas.
Werkzoekenden in Nederland zijn over het algemeen niet positief over hun sollicitatie-ervaringen. Bijna 90 procent krijgt niet altijd een reactie op een sollicitatie. Ook is de doorlooptijd van de procedures te lang en weten sollicitanten niet waar ze aan toe zijn. Nederlandse werkgevers krijgen dan ook een magere 5,4 op het rapport als het gaat om sollicitatieprocedures.
"We leven in een talent economy: de komende decennia zal de vaardigheid om de beste talenten aan te nemen winnaars gaan onderscheiden van verliezers." Dit concludeerde Jerome Ternynck tijdens zijn presentatie op de afgelopen HR Tech World in Amsterdam. Om je recruitment te optimaliseren moet je de technologie optimaal inzetten én zorgen dat je je resultaten meetbaar maakt. Hij geeft drie tips.