Hoewel nieuwe technologieën het recruitmentproces makkelijker en sneller maken, blijft menselijk contact essentieel om talent aan te trekken en te behouden. Bij elke fase in werving en selectie blijkt een oprechte menselijke connectie een cruciale rol te spelen. Werkzoekenden willen een goede match met hun passies en waarden, en zoeken naar signalen van vertrouwen bij hun potentiële nieuwe werkgever.
39 Procent van de grootste werkgevers heeft geen privacy statement met daarin verwijzingen naar de verwerking van cv’s en/of sollicitanten en zijn derhalve niet ‘AVG recruitment proof’. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder de top-100 meest favoriete werkgevers en top-25 grootste (uitzend)bureaus.
Wat is het concept person-organizational fit? Welke effecten heeft een goede match en bovenal hoe kun je als toekomstig werkgever of werknemer beïnvloeden dat er een match made in heaven ontstaat? Een aantal concrete adviezen, voor zowel de werkgever als de werknemer/sollicitant.
Het traditionele sollicitatiegesprek volstaat niet meer om de juiste man/vrouw op de juiste functie te vinden, vertelt Maarten Bokhoven van ABN AMRO. Nieuwe technologie wordt ingezet om effectiever te werven én het werkgeversmerk van de bank te verbeteren.
"Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen. Want werkgever zijn ís sociaal, je werkt immers met mensen.” Met deze woorden prijst staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara Van Ark bedrijven die op de Dag van de 1000 Voorbeelden werden beloond voor hun sociaal ondernemerschap.
Eén op de tien werknemers zoekt tijdens het werk stiekem naar een nieuwe baan. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique onder 1600 respondenten. 13 procent zegt vacatures te bekijken onder werktijd, maar dat hun leidinggevende hier wel vanaf weet. Een deel van de respondenten (9%) geeft aan wel een nieuwe baan te willen zoeken onder diensttijd, maar dat dit niet mogelijk is.
Het aantrekken van talent is voor organisaties momenteel een grotere uitdaging dan het aantrekken van nieuwe klanten. Meer dan de helft van de werkgevers (52,1 procent) geeft aan dat het binnenhalen van nieuwe klanten minder problemen oplevert dan het aantrekken van de juiste benodigde werknemers.
In een schaarse markt is het vechten om talent. Recruiters van grote organisaties moeten alle zeilen bijzetten om de instroom kwantitatief op niveau te houden, zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten. De vraag blijft: hoe selecteer je de juiste mensen? En welke competenties spelen daarbij een rol?
Vacatures die geen marketingteksten zijn, maar zowel de leuke als de niet-leuke kanten van een baan belichten. Startup Spielwork ontdekte hiermee een gat in de markt. Want: een realistische vacature zorgt voor een betere match.
Krapte op de arbeidsmarkt en de opkomst van nieuwe technologieën gaan dit jaar hun stempel drukken op recruitment. Organisatieadviesbureau Korn Ferry heeft op basis van een internationale enquête tien belangrijke trends op het gebied werving en selectie op een rij gezet.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling