Wonderkind gebruikt online marketingprincipes en machine learning om op een geheel nieuwe manier kandidaten en werkgevers bij elkaar te brengen. Niet de vacaturesite, maar de online locaties waar de doelgroep zich bevindt staan centraal. Dat leidt tot prachtige matches, die in een traditionele setting nooit tot stand zouden komen, vertelt oprichter Lars Wetemans.
De staatssecretaris gaat na hoe ze dit effectief kan doen en denkt daarbij onder andere aan het scannen van vacatureteksten of het inzetten van mystery calls en mystery guests. Daarnaast overweegt de staatssecretaris ondernemingen te vragen een paragraaf in hun jaarverslag op te nemen waarin zij de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in hun organisatie transparant maken.
Een derde van de hoogopleiden wordt één of meerdere keren per maand benaderd door recruiters. Vrouwen krijgen veel minder vaak een baan aangeboden dan mannen. 41 Procent krijgt nooit een aanbod van recruiters tegenover 20 procent van de mannen. Dit blijkt uit het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek onder ruim 4.000 hoogopgeleide (hbo en wo) Nederlanders.
Het aantal organisaties dat problemen ervaart om specifieke vacatures ingevuld te krijgen blijft stijgen: inmiddels betreft dit 71% (2017: 56%). Voor volgend jaar wordt een verdere toename verwacht. Ook is het voor het merendeel (60%) van de organisaties een probleem om bestaand personeel vast te houden, dat is 10% meer dan vorig jaar.
Blockchain zal de manier van werken in HR en recruitment in de komende jaren flink beïnvloeden: veel taken worden automatisch, snel en betrouwbaar uitgevoerd dankzij deze technologie. Denk aan het checken van opleiding en werkervaring, referenties en arbeidscontracten.
Hoewel nieuwe technologieën het recruitmentproces makkelijker en sneller maken, blijft menselijk contact essentieel om talent aan te trekken en te behouden. Bij elke fase in werving en selectie blijkt een oprechte menselijke connectie een cruciale rol te spelen. Werkzoekenden willen een goede match met hun passies en waarden, en zoeken naar signalen van vertrouwen bij hun potentiële nieuwe werkgever.
39 Procent van de grootste werkgevers heeft geen privacy statement met daarin verwijzingen naar de verwerking van cv’s en/of sollicitanten en zijn derhalve niet ‘AVG recruitment proof’. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder de top-100 meest favoriete werkgevers en top-25 grootste (uitzend)bureaus.
Wat is het concept person-organizational fit? Welke effecten heeft een goede match en bovenal hoe kun je als toekomstig werkgever of werknemer beïnvloeden dat er een match made in heaven ontstaat? Een aantal concrete adviezen, voor zowel de werkgever als de werknemer/sollicitant.
Het traditionele sollicitatiegesprek volstaat niet meer om de juiste man/vrouw op de juiste functie te vinden, vertelt Maarten Bokhoven van ABN AMRO. Nieuwe technologie wordt ingezet om effectiever te werven én het werkgeversmerk van de bank te verbeteren.
"Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen. Want werkgever zijn ís sociaal, je werkt immers met mensen.” Met deze woorden prijst staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara Van Ark bedrijven die op de Dag van de 1000 Voorbeelden werden beloond voor hun sociaal ondernemerschap.