Een organisatie zonder managers biedt verschillende voordelen. Zo is een zelfsturende structuur handig voor bedrijven die hun business snel willen uitbreiden. Doordat medewerkers bij verschillende beslissingen betrokken zijn, ontstaat er bovendien meer draagvlak op de werkvloer dan bij organisaties waar het managementteam de beslissingen neemt. Maar hoe werkt het dan als je als zelfsturende organisatie nieuwe medewerkers wilt recruiten?
De mismatch tussen vraag en aanbod wordt vertaald in ‘krapte op de arbeidsmarkt’. Krapte insinueert dat er meer vraag is dan aanbod, en dat daarmee de kous af is. Met zoveel variabelen in het spel, behoeft de arbeidsmarkt anno nu meer toelichting.
Onboarding, ofwel de procedure voor het integreren van een nieuwe werknemer in een organisatie, is het trendstadium voorbij en heeft een duidelijke plaats in het vocabulaire van HR-professionals verworven. En toch, ondanks dat dit zo'n prominente functie met zo veel duidelijke zakelijke voordelen heeft, schieten veel organisatorische integratieprocedures tekort op het gebied van onboarding.
BrainsFirst kan op basis van het testen van breinfuncties haarfijn meten of iemand de cognitieve vaardigheden heeft die voor een specifiek beroep noodzakelijk zijn. Begonnen in de wereld van topvoetbal, wordt nu ook het bedrijfsleven veroverd: 'De werkgever kan nu heel gericht tijd en kosten gaan steken in de groep kandidaten die echt kansrijk is.'
In Nederland, waar iedereen al decennia volledig gelijk is voor de wet en iedereen vrije keuzes kan maken in zijn of haar carrière, is het wat mij betreft wenselijk dat alleen iemands kennis en kunde centraal behoren te staan bij aannamebeslissingen. Diversiteitsbeleid is in die zin onnodig en zelfs contraproductief. Ik zal uitleggen waarom.
Seedlink staat voor een revolutionair nieuwe kijk op recruitment. Het tech-bedrijf stelt niet meer het cv, maar taalanalyse centraal. Zo kan een veel betere match tussen kandidaat en functie worden gemaakt, weet Rina Joosten-Rabou: 'De mooiste ervaringen met Seedlink zijn individuele cases, waar bedrijven topkandidaten ontdekken die anders nooit ontdekt zouden worden.'
Hulp bij het vinden van werk is de meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ruim 44 procent van de Nederlanders en Belgen beaamt dat de toepassing van intelligentie van machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert.
De komende jaren betreedt Generatie Z (jongeren tussen de 18 en 24 jaar) in groten getale de arbeidsmarkt. Het aannemen van deze jongeren kan een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort. Vier inzichten met tips om deze groep effectief te werven.
Het vinden van de juiste baan – of het aannemen van de juiste werknemer – is een behoorlijke uitdaging. De kans op een slechte match tussen baan en werknemer is namelijk best groot. Veel mensen hebben waarschijnlijk niet eens de juiste baan als gevolg van ongelijke toegang tot vacature-informatie, vooroordelen, de noodzaak van een direct inkomen (of de noodzaak om een positie direct in te vullen) en de inefficiëntie van oude processen. En zo zijn er nog veel meer redenen. Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) in zodat de beste match ontstaat?
Nu de arbeidsmarkt krapper is, besteden bedrijven tijdens hun werving- en selectieproces meer en meer aandacht aan de zogenaamde candidate experience. Wat ze daarbij lijken te vergeten is dat de candidate experience eigenlijk een hygiënefactor zou moeten zijn. De focus moet liggen op het vinden van een top kandidaat. Daar kan de candidate experience bij helpen, maar dan moet je wel de drie meest gemaakte fouten voorkomen.