Recent was de uitreiking van de Europese Cande's. De Candidate Experience Awards. Een van oorsprong Amerikaans onderzoek naar hoe kandidaten de sollicitatieprocedure bij deelnemende organisaties hebben ervaren. Dus geen onderzoek naar wat mensen zouden willen ervaren, maar naar hoe ze het hebben ervaren. Dit onderzoek geeft ook veel inzicht in het tegenwoordige sollicitatiegedrag.
Een sollicitant niet uitnodigen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats of afkomst? Meer dan de helft van de HR-verantwoordelijkheden (56%) geeft aan dat persoonsgegevens altijd een bepaalde rol spelen in het sollicitatieproces, of je dit nu wilt of niet. Vooral leeftijdsdiscriminatie komt veel voor: 4 op de 10 ondervraagden heeft weleens iemand niet uitgenodigd op basis van leeftijd.
Veel professionals willen graag voor bekende organisaties/merken werken en ze weten ook precies waarom. Voor bedrijven met minder naamsbekendheid kan het een grotere uitdaging zijn om toptalent voor zich te winnen. Maar met de juiste aanpak staat niets je in de weg om je team naar een hoger niveau te tillen.
Een baan zonder sollicitatiegesprek? Dat kan dankzij Open Hiring, een bewezen concept van Greyston in de VS - met onder meer een bakkerij - dat samen met maatschappelijk ontwikkelaar Start Foundation als experiment wordt geïntroduceerd in Nederland. MamaLoes uit Goirle, een babywinkel, bijt het spits af als eerste pilotbedrijf.
Johnny Campbell, de CEO van SocialTalent, sprak recent de legendarische woorden: 'Iemand die rijlessen krijgt zal de Formule 1 niet winnen, ook al stop je hem of haar in een Mercedes F1-wagen. Een amateur golfer zal de Masters niet winnen met de beste set golfclubs in de wereld.' Een heleboel technologie aanschaffen voor je recruitmentafdeling lost je probleem niet op als je niet de juiste mensen hebt.
Nederlandse bedrijven geven tijdens het werven van nieuwe werknemers vergeleken met andere Europese landen vaker prioriteit aan diversiteit. Daarentegen wordt er in Nederland minder vaak op gelet of een potentiële nieuwe werknemer bij de bedrijfscultuur past. Diversiteit wordt door bijna de helft van de Nederlandse bedrijven als belangrijk element genoemd van die bedrijfscultuur.
Hoe kunnen organisaties, managers en medewerkers zodanig naar elkaar toegroeien dat ze meer van hun werk genieten? En hoe zit dat bij millennials in het bijzonder? In zijn boek ‘Happyholics’ gaat Itamar Sharon hier nader op in.
De groep ‘niet baanzoekers’ wordt kleiner en het aantal latente baanzoekers neemt toe. Het wordt daarom belangrijker om wervingscampagnes op de latente doelgroep te richten. Om ze te verleiden is een andere strategie nodig, want latente baanzoekers bekijken niet iedere week jobboards zo meldt Intelligence Group (IG).
De afgelopen drie jaar is op de Nederlandse arbeidsmarkt een sterke stijging te zien van het aantal mensen dat bij wisseling van baan een vast contract krijgt. Daar tegenover staat een even sterke daling van het aantal flexcontracten. En van de mensen die na een baanwisseling beginnen met een tijdelijk of flexibel contract, verwacht een groeiend deel een vast contract te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group uit Rotterdam over de periode 2015-2018.
Doordat we in werving en selectie – vaak onbewust - discrimineren, laten organisaties vaak de beste kandidaten aan zich voorbij gaan. “Het belangrijkste ontwikkelpunt voor dit jaar is het stoppen met verspillen van talent door onze vooroordelen,” aldus recruitmentspecialist Bas van de Haterd.