In een zeer krappe arbeidsmarkt met veel concurrentie om talent binnen te halen, is een deel van de werkgevers in staat om voldoende goede mensen aan te nemen en het aantal bad hires te reduceren. Ze doen dat tegen veel lagere kosten en in procedures die bijna twee keer zo snel verlopen. Uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, blijken deze succesvolle werkgevers drie gemeenschappelijke kenmerken te hebben.
Breek je als werkgever al een tijdje je hoofd over een vacature die je maar niet ingevuld krijgt? Dan ben je niet de enige. Ook mijn ervaring is dat werkgevers het op dit moment lastig vinden om medewerkers te vinden, boeien en binden. Ze beseffen dat ze iets extra’s moeten doen. Maar als je niet kunt heksen, hoe pak je dat dan aan?
IT'ers zijn moeilijk te vinden en toppers al helemaal. Toch liggen er kansen voor organisaties die het net iets anders doen om die toppers binnen te halen. En die kansen liggen in diversiteit en inclusiviteit.
Recent was de uitreiking van de Europese Cande's. De Candidate Experience Awards. Een van oorsprong Amerikaans onderzoek naar hoe kandidaten de sollicitatieprocedure bij deelnemende organisaties hebben ervaren. Dus geen onderzoek naar wat mensen zouden willen ervaren, maar naar hoe ze het hebben ervaren. Dit onderzoek geeft ook veel inzicht in het tegenwoordige sollicitatiegedrag.
Een sollicitant niet uitnodigen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats of afkomst? Meer dan de helft van de HR-verantwoordelijkheden (56%) geeft aan dat persoonsgegevens altijd een bepaalde rol spelen in het sollicitatieproces, of je dit nu wilt of niet. Vooral leeftijdsdiscriminatie komt veel voor: 4 op de 10 ondervraagden heeft weleens iemand niet uitgenodigd op basis van leeftijd.
Veel professionals willen graag voor bekende organisaties/merken werken en ze weten ook precies waarom. Voor bedrijven met minder naamsbekendheid kan het een grotere uitdaging zijn om toptalent voor zich te winnen. Maar met de juiste aanpak staat niets je in de weg om je team naar een hoger niveau te tillen.
Een baan zonder sollicitatiegesprek? Dat kan dankzij Open Hiring, een bewezen concept van Greyston in de VS - met onder meer een bakkerij - dat samen met maatschappelijk ontwikkelaar Start Foundation als experiment wordt geïntroduceerd in Nederland. MamaLoes uit Goirle, een babywinkel, bijt het spits af als eerste pilotbedrijf.
Johnny Campbell, de CEO van SocialTalent, sprak recent de legendarische woorden: 'Iemand die rijlessen krijgt zal de Formule 1 niet winnen, ook al stop je hem of haar in een Mercedes F1-wagen. Een amateur golfer zal de Masters niet winnen met de beste set golfclubs in de wereld.' Een heleboel technologie aanschaffen voor je recruitmentafdeling lost je probleem niet op als je niet de juiste mensen hebt.
Nederlandse bedrijven geven tijdens het werven van nieuwe werknemers vergeleken met andere Europese landen vaker prioriteit aan diversiteit. Daarentegen wordt er in Nederland minder vaak op gelet of een potentiële nieuwe werknemer bij de bedrijfscultuur past. Diversiteit wordt door bijna de helft van de Nederlandse bedrijven als belangrijk element genoemd van die bedrijfscultuur.
Hoe kunnen organisaties, managers en medewerkers zodanig naar elkaar toegroeien dat ze meer van hun werk genieten? En hoe zit dat bij millennials in het bijzonder? In zijn boek ‘Happyholics’ gaat Itamar Sharon hier nader op in.