Managers maken zich zorgen over het behoud van talent door het uitblijven van promoties en loonsverhogingen tijdens de pandemie zo blijkt uit de Salarisgids 2021 van recruitmentbureau Robert Half. Toch voorspelt het bureau dat de arbeidsmarkt in 2021 weer aan gaat trekken. Momenteel zijn werkgevers voornamelijk op zoek naar tijdelijke professionals. Deze zijn aantrekkelijk doordat ze met minimale training inzetbaar zijn om bedrijfskritieke functies te vervullen.
Voor het werven van onderzoekers begeeft de TU Delft zich op een internationale, uiterst competitieve arbeidsmarkt. Maar voor docenten en ondersteunend personeel is de arbeidsmarkt hoofdzakelijk nationaal. Door innovatie in talentrecruitment behaalt de TU Delft op beide markten betere resultaten, waarbij de diversiteit ook toeneemt.
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als een adviseur die organisaties bijstaat met het optimaliseren van hun werving en met name hun selectie, maar ik ben toch wel heel erg verbaasd over het gebrek aan aandacht dat het thema Selectie heeft bij HR-professionals en met name bij het hogere HR-management.
Picnic had dit voorjaar 25.000 sollicitanten. Om die massale toestroom te kanaliseren en verwerken heeft de supermarkt zijn werving- en selectiewerk anders ingericht. Zo ook Rijkswaterstaat, die videosolliciteren introduceerde.
Voor sommige HR-specialisten geweldig, maar voor anderen een hel. Het werven van personeel. Dit is de praktijk: een manager zoekt een nieuwe medewerker. Zelf is de manager druk met allerlei andere zaken dus dan wordt er al snel een mailtje gestuurd naar HR met de vraag 'Ik zoek er weer een! Kun jij die ene vacaturetekst weer online plaatsen?'
Discriminatie is altijd al een moeilijk onderwerp geweest, maar de Black Lives Matter beweging lijkt echt iets in beweging te zetten. Het onderwerp wordt opgepakt niet alleen als het gaat over ras, maar ook over geslacht, leeftijd en afkomst. Zo kondigt Google aan vergaande maatregelen te nemen die, gezien hun dominantie als zoekmachine, impact gaan hebben op ieders Employer Branding aanpak.
De eerste negentig dagen van het dienstverband zijn cruciaal in de vraag of een nieuwe medewerker gaat landen in de organisatie. Veel mensen die vanaf half maart aan een nieuwe baan zijn begonnen kennen hun collega’s alleen van het laptopscherm. Soms zijn ze zelfs nog nooit op hun nieuwe officiële werkplek geweest. Toch maakt de coronacrisis het afbreukrisico van de onboardingfase niet per definitie groter.
Sinds de intelligente lockdown in ons land zijn er gemiddeld 28 procent minder vacatures geplaatst. De grootste klap aan de vraagkant van de arbeidsmarkt ligt daarin bij directe werkgevers (profit en non-profit) met een krimp van 37 procent, terwijl de krimp bij bemiddelaars kleiner is (-22%).
Een Nederlandse gemeente heeft als doel om jonge medewerkers vast te houden & aan te trekken. Om dit doel te bereiken is een onderzoek uitgevoerd onder de doelgroep: jonge (18-35 jaar) medewerkers & potentiele sollicitanten in dezelfde leeftijdscategorie in de omgeving van de gemeente. Kernvragen daarbij zijn: Wat is het imago van de gemeente onder de doelgroep?, Hoe kan de gemeente de huidige jonge medewerkers behouden? en Hoe kan de gemeente meer jongeren aantrekken?
Eind jaren negentig had Unilever al de ambitie om meer vrouwen aan te stellen. Sinds een jaar of vier lukt dat echter pas. Door de inzet van Artificial Intelligence (AI) tijdens sollicitatieprocedures. “Dat we daarmee ook meteen meer diverse mensen aannemen, betekent gewoon dat we de witte man vroeger meer kwaliteiten toedichtten dan hij had.”