In mijn werk als recruiter zie ik talloze ervaren, gekwalificeerde vrouwen die moeite hebben met het vinden van een passende functie, terwijl ik aan de andere kant van de streep ook eindeloos veel functies voorbij zie komen die wat mij betreft heel goed bij hen zouden passen.
Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Om de juiste talenten aan te trekken, is het belangrijk dat de organisatie haar purpose en strategie vertaalt naar een goed en aansprekend verhaal met een aantrekkelijke belofte: de Employee Value Proposition (EVP).
Bijna alle grote sectoren voorzien een toekomst waarin het aantrekken van nieuwe medewerkers ingewikkelder wordt. Dat blijkt uit het jaarlijkse HR-trendonderzoek van Berenschot, Performa en AFAS Software onder meer dan tweeduizend HR-professionals. Opvallend is dat het binden en boeien van nieuwe mensen echter minder hoog op het prioriteitenlijstje staat van HR-professionals, terwijl het UWV en CBS juist berichten over een krapper wordende arbeidsmarkt.
Met het einde van de lockdown in zicht, verwachten Nederlandse werkgevers aanzienlijk meer personeel in te huren. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Employment Outlook Survey, een onderzoek in 43 landen onder ruim 42.000 werkgevers, waarvan 612 in Nederland. Het Nederlandse netto werkgelegenheidscijfer* voor het derde kwartaal van 2021 komt uit op +9%.
Door de coronacrisis zijn HR-professionals gedwongen om hun gesprekken veel meer online te voeren en dat bevalt ze niet. Bijna driekwart (72%) van de Nederlandse HR-professionals zegt een hekel te hebben aan virtuele sollicitatiegesprekken. Dit komt mede doordat de non-verbale communicatie mist tijdens een online gesprek, aldus ruim negen op de tien HR-medewerkers.
Bent u klaar voor de eerste golf aan sollicitanten, als ‘de achterstand’ van faillissementen wordt ingehaald? De juiste tools besparen je niet alleen tijd, ze helpen je bij je employer brand en zorgen voor kwaliteit en diversiteit.
Sinds corona vindt recruitment steeds meer online en via video plaats. Dit heeft tot gevolg dat vacatures bij werkgevers gemiddeld 15 dagen korter online open staan. De gemiddelde tijd dat vacatures bij directe werkgevers online stonden is gedaald van 60 dagen in de periode van voor en aan het begin van corona tot nu naar gemiddeld 47 dagen.
Bedrijven moeten een eigen visie gaan ontwikkelen op de toekomst van werk. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) de resultaten deelt. Het onderzoek toont positieve vooruitzichten voor het aannemen van personeel in 2021, maar toont ook een verscheidenheid aan uitdagingen waarmee recruiters dit jaar geconfronteerd worden, waaronder het oplossen van skill gaps.
Bedrijven worden gedwongen zich continu aan te passen. Dat houdt ook in dat medewerkers de juiste mindset moeten hebben om in deze omgeving te presteren. Nadat jarenlang de focus lag op IQ (intelligentiequotiënt) en EQ (emotionele intelligentie) bij het werven van nieuwe medewerkers, zien we daarom nu dat deze wordt verlegd naar AQ. AQ staat voor het aanpassingsvermogen, een vaardigheid die in tijden van verandering goed van pas komt. Hoe test je dit bij toekomstige medewerkers en wat kan je als werkgever doen om dit te stimuleren?
Om tijdens corona een ingrijpende HR-hervorming over meerdere werkmaatschappijen door te voeren vraagt om visie, durf en vooral gerichte samenwerking. Facilitaire en zorgdienstverlener Facilicom deed precies dat! Het recruitmentproces van het bedrijf met meer dan 31.000 medewerkers werd midden in de crisis grotendeels gecentraliseerd.