Het aantal werkgevers dat het salaris in vacatures vermeldt, neemt toe. Deze transparantie is vooral gebruikelijk in de zorg, schoonmaak en het onderwijs.
Onderzoekers van Tilburg University en de Erasmus Universiteit Rotterdam gaan onderzoeken wat een skills-gerichte benadering van werving en selectie kan opleveren als middel tegen personeelsschaarste. In plaats van uitsluitend te kijken naar diploma’s, wordt de werkelijke ervaring van werknemers meegenomen. Het project wordt uitgevoerd samen met partners uit de energiesector.
HR-professionals doen er goed aan kritisch te kijken naar de urennorm die wordt genoemd in vacatureteksten, als zij een groter reservoir aan kandidaten willen aanboren.
Studenten en starters hechten steeds meer waarde aan rollen waarin analytisch denken, data en strategisch inzicht centraal staan.
Er is een dringend tekort aan technisch personeel. En de vraag naar technici wordt de komende jaren alleen maar groter. Tijd voor een andere wervingsaanpak, vindt Ellen Vermeer, directeur HR bij Hoppenbrouwers Techniek.
Ondanks groeiende aandacht voor diversiteit en inclusie (DEIB+), heeft 43% van de Nederlandse werknemers het gevoel dat ze niet volledig zichzelf kunnen zijn op de werkvloer. Daarnaast meldt 14% van de werknemers zelfs discriminatie, oplopend tot 29% bij LGBTIQA+-respondenten. Tegelijkertijd neemt meer dan de helft van de HR-beslissers (51%) geen maatregelen om vooroordelen in het wervingsproces te voorkomen.
Nu asielzoekers het hele jaar mogen werken in plaats van slechts 24 weken, is een belangrijke drempel voor werkgevers om asielzoekers aan te nemen weggenomen.
VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2024 in de wacht gesleept voor de beste corporate recruitmentsite van Nederland. De ANWB eindigde, na intensief juryberaad, op een tweede plaats. Wat maakt een recruitmentsite award-waardig? En belangrijker nog: wat kunnen andere organisaties hiervan leren? Initiatiefnemer Bas van de Haterd: “Foutjes op een site zijn niet zo erg, een onevenwichtige aanpak wel.”
Wil je het béste van het beste talent aantrekken en ook behouden? Dan moet je een stapje verder gaan dan alleen een aantrekkelijke vacaturetekst schrijven. Je kunt veel meer doen om er als werkgever uit te springen. In dit artikel delen we onze waardevolle inzichten over hoe je een onweerstaanbaar werkgeversmerk opbouwt.
Werkgevers zien een grotere uitdaging voor de toekomst in het aantrekken van het juiste personeel. De belangrijkste factor hierbij is de vaardigheidskloof. Toch biedt minder dan de helft van de Nederlandse organisaties regelmatig interne opleidingen en trainingen aan om deze kloof te dichten.