Corona is de aanjager van allerlei veranderingen in werken én op de arbeidsmarkt. Zoals meer thuiswerken, anders werken, meer afstand. Maar corona houdt mensen ook ván het werk. Wat zijn de gevolgen als straks het virus weer op z'n retour is? Veel organisatie komen voor gigantische uitdagingen om hun medewerkers aan het werk te houden. En onverminderd blijft de noodzaak van duurzame inzetbaarheid. Wat kunnen organisaties nu en straks doen om de verschuivingen van werk het hoofd te bieden en mensen aan het werk te houden?
Geen toekomst zonder verleden, luidt het gezegde. Daarom kijkt de HR Podcast in aflevering 34 achterom naar 14 jaar innovaties in HR. Wat zijn de grote bewegingen, hoe zijn ze ontstaan en hoe hebben deze - tot op de dag van vandaag - het HR-vak veranderd? Maar ook: op welke gebieden is er weinig vernieuwing en zijn daarin nog veranderingen te verwachten? Een interessante blik op vernieuwing in HR bekeken door de bril van een opgewekte HR-watcher.
In de praktijk weten de disciplines HR en Communicatie elkaar niet altijd goed te vinden. Toch kan een intensieve samenwerking tussen die twee bij transformatieprocessen wel degelijk het verschil maken. Dat blijkt ook bij Royal FloraHolland, in de volksmond bekend als de bloemenveiling Aalsmeer. De ingrijpende digitalisering van het bedrijf heeft grote impact op de bedrijfsvoering én de medewerkers. HR en Communicatie trekken hierin samen op om de grote veranderingen in de organisatie te laten landen.
Verschillende vaccins zijn in aantocht, maar versoepeling van de huidige lockdown lijkt nog niet mogelijk. Business as usual blijft dus nog ver weg. Voor veel werkenden zal contact met collega’s en leidinggevenden ook de komende maanden nog op afstand plaatsvinden. Even langslopen om te vragen hoe het gaat, zit er nog niet in. Daarom blijft het ook in 2021 noodzaak voor werkgevers om de vinger aan de pols te houden bij hun remote workers.
Om tijdens corona een ingrijpende HR-hervorming over meerdere werkmaatschappijen door te voeren vraagt om visie, durf en vooral gerichte samenwerking. Facilitaire en zorgdienstverlener Facilicom deed precies dat! Het recruitmentproces van het bedrijf met meer dan 31.000 medewerkers werd midden in de crisis grotendeels gecentraliseerd.
Door corona is er een digitaliseringsgolf over werkend Nederland getrokken. Sinds de eerste lockdown zijn onze digitale vaardigheden met sprongen toegenomen. Tenminste, dat denken we. Maar hoe is het nu écht gesteld met de digitale vaardigheden in kantoorwerkersland? Krijgen we nu ook bijna automatisch een versnelling van de digitalisering van organisaties? En welke impact heeft dat op HR?
De impact van corona neemt een groot deel van de agenda van HR in beslag. En er wordt in organisaties veel tijd en energie gestoken in het om corona heen werken. Maar daaruit ontstaan ook mooie dingen. Supermarktketen Lidl gebruikte de veranderingen door corona als kansen om het leren en ontwikkelen anders aan te pakken.
Thuiswerken is – waar mogelijk - de norm en een groot deel van werkend Nederlands is ervaringsdeskundige. Toch is het op afstand werken van collega’s en leidinggevenden nog lang geen abc’tje: we leren terwijl we aan het doen zijn. Thuiswerkers en thuiswerkende leidinggevenden moeten samen verder aan de slag om thuiswerken echt werkend te krijgen.
Voor het werven van onderzoekers begeeft de TU Delft zich op een internationale, uiterst competitieve arbeidsmarkt. Maar voor docenten en ondersteunend personeel is de arbeidsmarkt hoofdzakelijk nationaal. Door innovatie in talentrecruitment behaalt de TU Delft op beide markten betere resultaten, waarbij de diversiteit ook toeneemt.
Shell innoveert ingrijpend in talentontwikkeling en leren. In een van de belangrijkste bedrijfsonderdelen moesten daarvoor de muren tussen afdelingen worden afgebroken om helder zicht te krijgen op het potentieel van de organisatie. Het formeel ‘classroom leren’ is minder belangrijk en learning on the job staat nu centraal.