Thuis- en hybride werken is voor mensen in de zorg, in logistieke centra, in winkels de horeca en de recreatie vaak niet mogelijk. Ook bij de gemeente Breda moeten de fietsenstallingen en de rondvaartboten volledig bemenst blijven. Innovatieve software maakt het ook voor de medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijk onderdeel uit te maken van de organisatie. Met meer inzicht en duidelijkheid voor zowel werkgever als werknemer zorgt de gemeente Breda nu voor een optimale bezetting van hun fietsenstallingen en rondvaartboten.
In moderne, wendbare organisaties bestaan functies nauwelijks meer, of veranderen voortdurend. Het werk is vaak projectmatig en er wordt zwaar geleund op persoonlijke initiatieven van medewerkers. Het gaat dan vooral om de rollen die een medewerker vervult en wat die persoon kan. Maar die situatie wringt en schuurt met de gangbare beloningssystemen. De huidige tijd vraagt om een nieuw beloningssysteem dat past bij de inbreng die beweeglijke medewerkers in een wendbare organisatie hebben.
Er is nu veel aandacht voor diversiteit en inclusiviteit. Maar organisaties worstelen met het creëren van een cultuur waarin alle medewerkers erbij horen. Inclusiviteit begint al aan het begin van de employee journey. Want zonder extra zorg en aandacht blijken vacatureteksten in de praktijk ongemerkt niet neutraal te zijn. Specifiek taalgebruik kan werkzoekenden zelfs ontmoedigen om te solliciteren. En dat doet dan onbedoeld afbreuk aan het streven naar inclusiviteit van organisaties.
We hebben gezien hoe snel we weer in oude gewoontes terugvallen, van in de file staan tot handen geven. Maar nu wordt er hard op de rem getrapt met een lockdown light en weer volledig thuiswerken. Wat kunnen we ook nu nog leren van alle wijze raad en adviezen die we vorig jaar kregen om om corona heen te werken, met het verplichte thuiswerken om te gaan en het werk te laten doorgaan?
Diversiteit en inclusiviteit (D&I) staat hoog op de managementagenda. Organisaties vinden het steeds belangrijker om ethisch en maatschappelijk bewust te handelen. Ook de publieke opinie vraagt dat. En er komt steeds meer onderzoek beschikbaar dat de voordelen van D&I voor organisaties laat zien. Maar het blijkt moeilijk om goede intenties te vertalen naar programma's die diversiteit en inclusiviteit echt bevorderen. Veel HR-afdelingen worstelen met praktische issues en zijn terughoudend om zich te bewegen op het gladde ijs van privacy en loerende discriminatie. Maar technologie kan de helpende hand bieden.
De 50ste aflevering van de HR Podcast begeeft zich op het allerhoogste niveau, dus in de boardroom. In die bestuurskamer zitten de HR-leiders aan de knoppen en creëren het klimaat voor innovatie met impact op HR. Hoe kijken HR-leiders naar innovatie en hoe belangrijk vinden ze dat? Data is veelal de belangrijkste grondstof voor innovatie, zo blijkt uit eerdere afleveringen van de HR Podcast. Maar hoe staat het met de datagedrevenheid in de HR-top?
In het afgelopen jaar hebben veel kantoorwerkers gedwongen thuis moeten werken. Dat heeft de ontwikkeling van digitale vaardigheden in een stroomversnelling gebracht. Maar hoe zit dat bij de mensen die geen typische kantoorwerkers zijn? Zoals in sectoren als de logistiek, productie en de zorg waarin de meeste medewerkers niet op kantoor werken maar deskless workers zijn. Hoe digivaardig zijn zij? En hoe kan je deskless workers helpen hun digivaardigheid te vergroten? In de zorg is daar een innovatieve oplossing voor gevonden.
Je kent het vast wel van grote webshops: een venstertje dat opplopt met de vraag 'kan ik helpen'? Vaak is de chat die je dan hebt, niet meer met een medewerker maar met een chatbot, een speciale robot die de communicatie van én met mensen overneemt. De chatbot komt nu ook het HR-domein binnen. Bij de NN-Group, bekend van de merken Nationale Nederlanden en Ohra, is al een chatbot op de HR-afdeling aan het werk om HR-processen eenvoudiger te maken.
Werk verandert voortdurend, onder meer door digitalisering en de energietransitie. En de corona-pandemie zorgt daarbij nog voor een extra versnelling. In sommige sectoren is er krimp, terwijl in andere sectoren de vraag sterk groeit. Dat zijn factoren die impact hebben op de inzetbaarheid van mensen. Werknemers én werkgevers staan voor de vraag hoe zij relevant blijven op de arbeidsmarkt. De Luchtvaart Community Schiphol (LCS) heeft daar antwoorden op gevonden en samen met werkgeversorganisatie AWVN en het House of Skills het initiatief genomen voor het Skillspaspoort.
Diversiteit en inclusie krijgen in het maatschappelijk debat steeds meer aandacht. Organisaties vinden het belangrijker om ethisch en maatschappelijk bewust te handelen. Er komt ook steeds meer onderzoek beschikbaar dat de voordelen voor organisaties laat zien van diversiteit en inclusie. Er is dus winst te behalen met een meer divers medewerkersbestand met mensen die zich onderling verbonden voelen. Maar hoe breng je dat dan in de praktijk en vooral, hoe meet je hoe divers en inclusief je organisatie is?