De rol van HR in de ontwikkeling van organisaties is van groot belang. HR moet in staat zijn om stevige gesprekken te voeren, en het geweten van de organisatie zijn. Ruud Coumans en Toine Al gaan in gesprek met Lotte de Burlet hoofd HR bij softwareontwikkelaar Exact: “De dynamiek van een organisatie in transitie, dat is wat mij drijft.”
‘Als HR Business Partner moet je écht nieuwsgierig zijn naar de business strategie. Dat is de basis van je people plan’
Lotte, wat maakt een organisatie in transitie voor jou zo aantrekkelijk?
“Transitie is beweging, en beweging is per definitie niet saai. Het gaat over groei, en organisaties moeten altijd blijven groeien. Dat trekt mij, daar krijg ik goede energie van.”
Je zoekt manieren om de bedrijfsstrategie waar te maken en tegelijkertijd een positieve impact te hebben voor de mensen in de organisatie. Hoe vind je daar de balans?
“Onze strategie bij Exact is om ondernemers en accountants te helpen, en zo efficiënt mogelijk te werken. Dat geldt ook voor onze medewerkers, die moeten kunnen groeien. Dus daar zit volgens mij geen spanningsveld, maar zijn er juist overeenkomsten.”
Veel organisaties sturen enorm op performance. Maar intussen kampen we met een enorme toename aan stress en burn-outs. Zie jij daar een verband?
“Zeker. Je kunt niet alleen op performance sturen; je moet ook investeren in ontwikkeling van medewerkers, en ze meenemen in de ontwikkelingen om hen heen en in de strategie van het bedrijf. Zodat zij weten hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen en dus ook een goede performance kunnen laten zien. Je moet je mensen wel helpen hoe je dat doet.”
Als HR-leider hecht je groot belang aan het opbouwen van duurzame relaties met het C-level. Waarom?
“Als je als HR mee wilt praten op het C-level wanneer het gaat over strategie, dan moet je jezelf als partner neerzetten. Daarvoor moet je goed weten waar je kunt helpen, maar ook nieuwe inzichten brengen. Dus goed naar buiten kijken: wat doen andere bedrijven waar wij wat van kunnen leren? Wat brengt de literatuur aan nieuwe inzichten?”
Hoe heb jij je ontwikkeld in de rol van HR leider?
“Ik heb niet mijn hele leven binnen HR gewerkt. Toen ik bij ING de overstap wilde maken van een consultancy-achtige rol naar HR, zeiden veel HR-mensen tegen mij: ‘Maar HR is echt een vak, hoor!’ En ja, dat snap ik, het is een vak met heel veel verschillende facetten. Je moet nieuwsgierig zijn naar de businessstrategie, maar ook naar de mensen en hoe je die meekrijgt in die strategie.”
Mensen een luisterend oor bieden, is dus heel belangrijk?
“Zeker. En soms ben je ook een klein beetje het geweten van de organisatie. Want je hoort en ziet weleens iets op de werkvloer waarvan je denkt: hé, wacht eens even, hier vind ik als HR-professional wat van. Ik denk dat het goed is om dat dan te benoemen – en dat dan met feiten, data, onderbouwen. Want je hebt vaak een wat meer rationeel denkende businesspartner aan de andere kant van de tafel, die kun je niet met alleen maar onderbuikgevoelens overtuigen.”
Inmiddels ben je bijna twee jaar actief bij Exact, een organisatie die volop in beweging is. Wat maakt die beweging zo noodzakelijk?
“Innovatie is een heel belangrijke pijler in de strategie van Exact, om relevant te blijven voor onze klanten. Ook voor onze medewerkers is het belangrijk om te blijven innoveren. Dat betekent voor HR dat wij daarin moeten faciliteren, en de groei van medewerkers moeten aanmoedigen. We hebben hierover ook veel gesprekken met leiders: hoe kunnen zij hun team helpen om verder te innoveren. We hebben veel initiatieven die daaraan bijdragen.”
Heb je daar een concreet voorbeeld van?
“Om het doorgroeien binnen de organisatie van Exact inzichtelijk te maken, hebben we de Career Journeys geïntroduceerd. Daarmee kunnen medewerkers duidelijk zien welk pad ze moeten bewandelen om zich in een bepaalde richting te ontwikkelen. En het gaat dan ook om groei in de breedte: zet eens een stap opzij en kijk of je jezelf kunt verbreden, waardoor je uiteindelijk verder kunt groeien.”
Zie je een rode draad in je aanpak van HR-trajecten?
“Ik probeer altijd heel goed te begrijpen hoe het umfeld eruitziet. Wat zijn de belangen van de verschillende stakeholders, wat is de businessstrategie? Op basis daarvan onderzoek ik wat nodig is om de mensen mee te krijgen in die strategie. Maar het begint dus altijd met heel goed proberen te begrijpen: wat gebeurt er om me heen en wie heb ik voor me?”
Wat is je einddoel bij het verder professionaliseren van de HR-afdeling?
“Aan de ene kant moeten de HR-processen gewoon goed zijn. Dat klinkt simpel, maar is best lastig. Die processen moeten ervoor zorgen dat ze niet al te veel werk kosten, zodat we meer tijd overhouden om dingen te doen waarmee we impact willen hebben. Aan de andere kant moeten we de juiste mensen binnenhalen – dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in deze markt.
Hoe ben je bij Exact te werk gegaan om te inventariseren wat er moest veranderen?
“Ik heb gesprekken gevoerd met allerlei stakeholders, zowel uit de business als binnen HR. Dus eigenlijk allerlei verschillende groepen. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe andere bedrijven tewerk gaan. Ook heb ik oud-collega’s gesproken. De HR-afdeling was bij mijn komst nog wat meer dienstverlenend ingesteld. Inmiddels wordt er veel meer proactief advies gegeven, en komen we als HR met inzichten van buiten en van binnen.”
De HR-systemen, hadden die misschien ook een beetje hulp nodig?
“Het mooie van een bedrijf als Exact is dat innovatie echt in het DNA zit. Mensen willen echt graag dingen verbeteren. Dus dat we moeten verbeteren, daar is nooit discussie over. Het gaat er meer om hoe we het dan doen, hoe pakken we dat aan?
We kijken dan zeker ook bij andere bedrijven hoe die hun HR-systemen en -processen hebben ingericht.”
Welke visie is leidend bij de HR-afdeling en HR-processen?
Groei faciliteren! Dat is zowel voor onze klanten als voor medewerkers altijd de kern.
Exact zet ook businesspartners in binnen het HR-programma. Hoe ziet dat eruit?
“Businesspartners zijn gekoppeld aan de verschillende ExCo leden. Met hen kijken ze naar de prioriteiten voor de business line en vormen ze ook de people agenda.
Businesspartners kijken vanuit een andere invalshoek mee naar de strategie. Ze brengen inzichten van buiten in. En of je de businesspartner bent voor de CFO of voor sales, dat zijn echt heel verschillende dingen.”
In deze masterclass ontdek je aan de hand van 9 stappen hoe je jouw rol als HR Business Partner optimaal invult, wat daarvoor nodig is en hoe je bijdraagt aan een goed functionerende organisatie. Ook krijg je met een AI-assistent inzicht in hoe jouw cv en persoonlijkheid zich verhoudt tot het profiel van de HR Business Partner.
Stel dat een lezer denkt: hé, ik wil me ook ontwikkelen als HR-businesspartner. Wat is dan je advies?
“Blijf nieuwsgierig. Als jij dat echt graag wilt, verdiep je dan in wat er in HR allemaal aan processen is. Maar ook: kijk heel goed wat je moet doen om de people agenda zo impactvol mogelijk te maken. Daarvoor zul je veel moeten lezen, moeten luisteren naar anderen. En verdiep je in de strategie van het bedrijf.”
De HR Podcast is een initiatief van CHRO.nl, HR Academy en HR Praktijk en gaat over leiderschap en innovatie in HR. Elke twee weken verschijnt een nieuwe aflevering. Luister onderweg, op het werk of thuis in de bekende podcast apps zoals Spotify en Apple Podcast. Abonneer je in de app op de HR Podcast, zodat je geen aflevering meer hoeft te missen. Kijk voor alle info op www.hrpodcast.nl.