• 25 juli 2024

Uit een onderzoek van Personio blijkt dat 63% van de medewerkers in Nederland tevreden is met hun huidige salaris en andere beloningen. Tegelijkertijd hebben sommige medewerkers financiële zorgen: 34% van de ondervraagden geeft aan dat hun huidige salaris onvoldoende toereikend is om de belangrijkste kosten voor levensonderhoud te dekken. Iets meer dan een derde (36%) maakt zich daarnaast zorgen over hun financiële stabiliteit in de komende 12 maanden.

Beeld Bijna vier op de tien Nederlandse medewerkers bezorgd over hun financiële stabiliteit in de komende 12 maanden

Voor deze survey heeft Personio, Europa’s leidende HR-softwarebedrijf voor kleine en middelgrote bedrijven, ruim 2.000 Nederlandse medewerkers ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat transparantie en communicatie tussen werkgever en werknemer cruciaal zijn voor een positieve medewerkerservaring en vertrouwen in de werkomgeving.

In deze economisch moeilijke tijden hebben medewerkers meer aandacht gekregen voor transparantie op het gebied van salarissen en loopbaanontwikkeling. Bijna de helft (47%) heeft niet het gevoel dat hun huidige beloningsniveau mee is gestegen met de inflatie en de kosten voor levensonderhoud. Het is dan ook geen verrassing dat 62% van de respondenten vanwege deze factoren geneigd is om hun salaris te bespreken met collega’s.

Het belang van transparantie

Meer transparantie over salaris en andere beloningen biedt voordelen voor organisaties én hun medewerkers. De helft van de medewerkers (50%) geeft aan dat meer transparantie over salarisniveaus en -schalen hun perceptie over hun organisatie zou verbeteren. Ook denkt ruim een derde (36%) dat meer transparantie leidt tot meer werktevredenheid en gelukkigere medewerkers, 31% denkt dat dit het vertrouwen op de werkvloer zou bevorderen en 30% gelooft dat dit zou zorgen voor meer loyaliteit richting de organisatie.

Verschillen tussen mannen en vrouwen

Als het gaat om transparantie over de gender pay gap vindt bijna de helft van de mannen (46%) dat hun organisatie transparant hierover is. Onder vrouwelijke medewerkers is dit echter een stuk lager, slechts iets meer dan een derde (37%). Meer transparantie over de gender pay gap zou volgens 36% van de respondenten de perceptie van hun organisatie verbeteren, met een hoger percentage onder vrouwen (41%) dan bij mannen (30%). Een ander opvallend verschil tussen mannen en vrouwen is het verschil in proactiviteit in het vragen naar een salarisreview of -verhoging. Ruim de helft van de mannen (56%) heeft dit tijdens hun loopbaan weleens gedaan,  vergeleken met minder dan vier op de tien vrouwen (39%).

Enkele andere opvallende resultaten uit het onderzoek zijn:

• 63% van de medewerkers is minder geneigd om te solliciteren naar een functie als daarover geen salarisinformatie beschikbaar is. Dit onderstreept het belang van transparantie over salarissen bij het aantrekken van talent.
  • Transparantie over salarisniveaus en -categorieën verschilt aanzienlijk per organisatiegrootte. In kleinere organisaties met 1-9 medewerkers zegt 43% dat hun organisatie transparant hierover is. Dit percentage loopt op met de grootte van organisaties, waarbij 60% van de medewerkers bij organisaties met meer dan 500 mensen aangeeft dat hun organisatie transparant is over salarisniveaus en -categorieën.
  • Iets meer dan de helft (59%) vindt dat CEO’s tegenwoordig buitensporig veel worden betaald vergeleken met vroeger.
  • Ditzelfde geldt voor het senior management in de organisatie, 60% van de medewerkers vindt dat het senior management buitensporig veel verdient, vergeleken met de rest van het bedrijf.

“Het is duidelijk dat veel Nederlandse medewerkers zich zorgen maken over hun toekomstige financiële situatie. Daar komt bij dat er duidelijke behoefte is aan meer transparantie en openheid over de beloningen. Bedrijven die erin slagen om hun mensen meer duidelijkheid te verschaffen en een helder perspectief te bieden over bijvoorbeeld promotiekansen, kunnen rekenen op meer medewerkersbetrokkenheid en -loyaliteit. Absoluut essentieel in de huidige markt waarin bedrijven nog altijd moeite hebben om talent te vinden en vast te houden”, zegt Koen Stam, Head of Benelux voor Personio. “Daarnaast laten de resultaten van deze survey zien dat er nog werk aan de winkel is als het gaat om beter informeren van medewerkers over hoe het staat met de gender pay gap binnen het bedrijf.  Al deze uitkomsten bewijzen opnieuw hoe belangrijk het is om vinger aan de pols te houden binnen je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig surveys te houden onder je mensen.”

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden:

Met HR-software voor het MKB automatiseert en vereenvoudigt Personio jouw HR-taken. Zodat je tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is: mensen!
Bezoek de website of boek een online demo!