Van een bedrijf dat zich uitsluitend op payroll richtte, groeide Salure in de loop der jaren langzaam naar een combinatie hiervan met IT-consultancy, stelt Jaco (1986), één van de twee partners van Salure. „Toen wij startten, was salarisadministratie grotendeels een handmatig verhaal. In de jaren erna hebben we een digitaliseringsslag gemaakt.”
Workflows
In 2013 heeft Salure bijvoorbeeld zijn eerste softwaretool ontwikkeld. In de jaren erna bleef het bedrijf bouwen én sleutelen aan workflows en softwareprogramma’s. De eindgebruikers kunnen hierdoor hun taken correct en efficiënt afhandelen en alles komt op de juiste plaats in het systeem terecht zonder dubbele handelingen.
Wat die eindgebruikers betreft: het gaat dan allang niet meer alleen om de salarisadministrateurs en HR-managers. Ook sollicitanten krijgen hier, vooral bij grote klanten van Salure, voorafgaand aan hun benoeming al mee te maken. Ze krijgen hierbij toegang tot een portaal, met het verzoek zelf alle benodigde stukken vanuit huis te uploaden. Dat zet vervolgens een sterk geautomatiseerd – en daarmee verbeterd én versneld administratieproces in gang.
Dozen papier
Paul van Hengel (1967), Jaco’s zakenpartner én oom knikt: „We zien het als onze verantwoordelijkheid om onze klanten in die digitaliseringsslag mee te nemen. Wie gewend is aan een bepaalde werkwijze, verandert die niet snel. Maar stilstand is achteruitgang, ook in dat opzicht. Ik zie nog de vele dozen papier voor me voor me waar we in 2007 mee sjouwden, om de loonstroken van elke werknemer te kunnen printen.”
Dat een digitale versie zowel qua kosten als tijd enorm zou schelen, was voor lang niet alle klanten doorslaggevend. „Werkgevers hadden het idee dat werknemers een tastbaar papiertje in handen wilden. Maar als een bedrijf eenmaal de stap naar digitaal maakte, ging dat hartstikke goed.”
Marktleider
Die digitalisering ging sindsdien alleen maar verder. Salure groeide hierbij uit tot een belangrijke implementatiepartner van AFAS. Paul: „Zelfs internationaal groeien we, samen met AFAS, sterk.”
Verandering
Verandering Jaco: „Een voorbeeld van een automatisering die wij met SalureConnect inzetten, is de verbinding tussen het urensysteem en het salarissysteem. Hierdoor krijgen werknemers de gewerkte uren inclusief afwijkingen zoals overuren uitbetaald, zonder dat de salarisadministrateur zich suf hoeft te rekenen.”
Die laatstgenoemde functie verandert hierdoor: van een actieve in een toezichthoudende rol. „Ik schat in dat de salarisadministrateur in klassieke zin binnen vijf jaar is verdwenen”, voorspelt Paul. „In plaats hiervan heb je op die plaats een payroll controller nodig. Die functie vereist een hoger denkniveau, grote analytische vaardigheden en meer kennis van bedrijfsprocessen.”
Vergrijzing
Bedrijven krijgen intussen steeds meer inzicht in workflows en het functioneren van hun personeel. Paul: „Denk aan toezicht op het juiste contract voor een nieuwe medewerker, de juiste declaraties, zijn verzuimcijfers en de redenen hiervan. Daar hebben grote bedrijven vaak slecht zicht op, terwijl ze wel van belang zijn.”
Gezien de toenemende vergrijzing, maatschappijbreed maar zeker op administratief gebied, zien de twee een belangrijke rol voor Salure weggelegd. Jaco: „Klanten hebben bij die ontwikkelingen behoefte aan een slimme speler die hen ondersteunt. Ons motto ”Samen slim vooruit” sluit daar mooi op aan.”
Continuïteit
Paul knikt. „Wij zien automatisering als het beste antwoord om de continuïteit van de bedrijfsadministratie te garanderen. Dankzij onze software hebben bedrijven minder mensen nodig. En dat moet ook, want er zíjn minder mensen.”
Lees ook terugblik van Salure’s oprichters: Een terugblik op 12,5 jaar Salure