Bijna de helft van de werkgevers heeft processen aangepast, met als focus het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers en het efficiënter maken van werk zo blijkt uit onderzoek van het UWV.
ANP

Bijna de helft (46 procent) van de werkgevers in Nederland geeft aan dat ze vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hun werkorganisatie hebben aangepast. Dit blijkt uit een onderzoek van het UWV onder ongeveer 2300 werkgevers.

De meest voorkomende aanpassingen zijn het bevorderen van de brede inzetbaarheid van medewerkers binnen het bedrijf. Daarna volgt het efficiënter maken van werkprocessen, en het inzetten van automatisering en andere technologieën die arbeidsbesparend werken. Het is echter onduidelijk of werkgevers dit nu vaker doen dan enkele jaren geleden, omdat het UWV dit niet eerder onderzocht heeft aldus de NOS.

Betrek medewerkers, zodat ze ook input kunnen geven over hoe werk efficiënter kan worden ingericht. Medewerkers kunnen vaak goed zien waar er verbeteringen mogelijk zijn

Taken opsplitsen

In het onderzoek werden ook de ervaringen van bedrijven die zo’n advies hadden ontvangen, opgenomen zo bericht de NOS. Bijvoorbeeld het Friese bedrijf Opnieuw, dat meubels maakt van gebruikte materialen. Vroeger was het zo dat één persoon verantwoordelijk was voor het opknappen van een hele stoel, maar dit proces is nu opgesplitst. Zo is er bijvoorbeeld een aparte afdeling waar medewerkers alleen armleuningen repareren. Het bedrijf geeft aan dat het nu makkelijker is om mensen te vinden die wel zo’n specifieke taak kunnen uitvoeren, zonder dat ze alle taken hoeven te doen.

Ook de douane heeft haar werkorganisatie aangepast. Niet-specialistische taken zijn weggenomen bij medewerkers en er werd een nieuwe functie gecreëerd waarvoor minder specifieke eisen golden. Dit vergemakkelijkte het invullen van de vacature en zorgde ervoor dat de bestaande medewerkers meer tijd hadden voor hun specialistische taken.

Betrokken werknemers

Erica Maurits, arbeidsmarktadviseur bij het UWV, benadrukt dat het belangrijk is om werknemers goed te betrekken bij zulke veranderingen in het werk. “Je wilt voorkomen dat werknemers uitstromen of elders gaan zoeken. Betrek ze erbij, zodat ze ook input kunnen geven over hoe werk efficiënter kan worden ingericht. Medewerkers kunnen vaak goed zien waar er verbeteringen mogelijk zijn.”

Het onderzoek werd eind vorig jaar uitgevoerd, en daarin gaven werkgevers aan dat iets meer dan de helft van de vacatures, 53 procent, moeilijk vervulbaar was. Dit percentage was hetzelfde als het jaar ervoor. Sinds 2021 ligt dit percentage altijd boven de 50. Vooral in sectoren zoals het openbaar bestuur, de bouw en het onderwijs hebben werkgevers momenteel veel last van de krapte op de arbeidsmarkt.

Deze krapte heeft gevolgen voor bedrijven. Van de werkgevers die er last van hebben, zegt een deel dat het ook invloed heeft op de productie of dienstverlening. 43 procent geeft aan dat de krapte de groei van de organisatie belemmerd, 30 procent zegt dat ze meer opdrachten afwijzen, en 22 procent heeft de openingstijden, productie of dienstverlening moeten beperken. Daarnaast geeft 18 procent aan dat de kwaliteit van de producten of diensten verslechtert door de krapte.

Hulp voor werkgevers

Werkgevers kunnen terecht bij het Werkcentrum of WerkgeversServicepunt voor begeleiding bij personeelswerving en het anders organiseren van het werk. Erica Maurits: “Met innovatieve oplossingen kunnen werkgevers de druk mogelijk enigszins verlichten. Het Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie, oftewel BIA, is een dienst die UWV kosteloos aan werkgevers biedt. Met het BIA onderzoeken we of het anders inrichten van functies een oplossing kan zijn voor het tekort aan personeel. Hierbij worden bepaalde (niet-specialistische) taken weggehaald bij medewerkers en gebundeld in een nieuwe functie waar minder specifieke eisen voor gelden. Daarmee verhoog je de kans om iemand te vinden die deze vacature kan vervullen en speel je andere medewerkers meer vrij voor de specialistische taken.”