Hoe bent u bij de NPO terechtgekomen?
“Na achttien jaar LeasePlan besloot ik een nieuwe weg in te slaan. Ik had CEO kunnen worden van de Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse tak van het nieuwe fusiebedrijf, maar voelde dat het tijd was voor iets anders. Ik wist alleen niet wat. Tot ik door een executive search-bureau werd benaderd of ik niet wat wilde terugdoen voor de maatschappij.”
“Het bleek te gaan om een geheel nieuwe functie bij de NPO, die in het leven is geroepen na het verschijnen van het rapport van de commissie-Van Rijn over misstanden in de omroepwereld: de hoge werkdruk, angst en gebrek aan open communicatie, seksisme, discriminatie en intimidatie.”
Wat is uw missie?
“Mijn missie heeft twee hoofdpunten. Ten eerste wil ik sturing geven aan de cultuur van de NPO, zodat medewerkers weer met plezier werken en trots zijn om bij de NPO te werken. Ik heb me voor vier jaar gecommitteerd, een periode waarin ik hoop wat te doen aan de “ongezonde” werkcultuur.”
“Een Catch 22: de cultuurverandering is pas mogelijk als er erkenning en herkenning van de misstanden is. Pas dan kunnen we met elkaar bouwen aan een nieuw cultuurscript, waarna er meer begrip zal zijn voor de zingeving van de nieuwe strategie: het NPO Kompas.”
“Ten tweede wil ik een fundament leggen voor samenwerking binnen de Nederlandse omroepwereld, zodat taken gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd, zonder aan de individuele identiteit van de omroepen te tornen. Ik zie mogelijkheden voor krachtenbundeling op gebieden als HR, inkoop en werving. De NPO kan hier een drijvende kracht achter zijn.”
Wat hebt u al gedaan?
“Vooral veel gelezen en talloze gesprekken gevoerd met medewerkers op alle niveaus om de NPO te leren kennen. Die gesprekken voer ik nog steeds. Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan het opbouwen van relaties met de Raad van Bestuur, het Commissariaat voor de Media en de Raad van Toezicht.”
“Een van mijn eerste grote acties was een pressure cooker-sessie met 45 medewerkers uit alle lagen van de organisatie om de kernwaarden en het gewenste gedrag binnen de NPO te formuleren. De resultaten worden gepresenteerd tijdens de lancering van het NPO-kompas, medio november.”
“Binnen mijn personeelsorganisatie heb ik twee aandachtsgebieden toegevoegd: projectmanagement en talentontwikkeling. Het eerste is vooral bedoeld om de serie aan projecten goed te kunnen sturen en monitoren. Het tweede aandachtsgebied zal zich vooral richten op strategische personeelsplanning en daarom ook op successiemanagement. Ook ik moet nadenken wie mij straks kan opvolgen.”
Lees hier de complete nieuwe editie van CHRO Magazine