Bijna zeven op de tien (68%) HR-professionals ondervindt problemen bij het werven van nieuwe medewerkers. De uitdagingen zijn het grootst bij het vinden van ervaren kandidaten. Vooral de zoektocht naar personeel in de functiegroepen financiën, ICT, techniek en onderhoud en productie en operations is veelal langdurig. “Het is een aanhoudend probleem”, constateert Hans van der Spek, manager kenniscentrum Mens en Organisatie bij Berenschot.
Geen idee van impact technologische ontwikkelingen
Bedrijven moeten volgens Van der Spek innovatieve oplossingen overwegen. “Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je niet meer wat je altijd kreeg.” Hoewel 38% van de HR-professionals gelooft dat AI, robotisering en digitalisering kunnen helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te verminderen, zegt slechts 7% te weten wat het in de komende twee jaar concreet betekent voor de personele bezetting, bedrijfsprocessen en benodigde competenties. Meer dan de helft ziet ook nog geen of slechts minimale aanpassingen in de organisatie als gevolg van technologische ontwikkelingen. Bijna twee op de tien (19%) verwacht dat de komende vijf jaar banen verdwijnen erdoor. Maar een veel grotere groep geeft aan het niet te weten.
Het denken in bestaande functies, procedures en de inrichting van ondersteunende systemen zit een deel van de oplossing van het personeelstekort in de weg
HR-professionals zijn weinig bezig met de impact van AI, robotisering en digitalisering op het personeelsbeleid. Het staat op de dertiende plaats in hun ranking van prioriteiten. “Er gloort hoop. In de voorspelling voor 2025 belandt het wel in de top tien”, weet Van der Spek uit het HR-Trendonderzoek. “We zien in de praktijk inmiddels best wat voorbeelden, denk maar eens aan de metselrobot die in het bouwproces zijn intrede gedaan heeft. In de horeca wordt gewerkt met QR-codes en apps voor het plaatsen van bestellingen, die vervolgens afgeleverd worden door een serveerrobot”, noemt Hans van der Spek, “maar ook binnen administratieve processen zien we dat routinematige handelingen door intelligente software wordt overgenomen.”
Inclusie
Een andere oplossingsrichting voor het personeelstekort is de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze optie wordt vaak over het hoofd gezien of te ingewikkeld gevonden. “Vaak blijkt dat wanneer werk anders wordt ingericht en georganiseerd, er veel meer mogelijk is. Moet iedereen op de afdeling klantenservice wel volledig meedraaien in het rooster van de telefoondiensten? Of creëer je de mogelijkheid dat er mensen in het team zich kunnen focussen op de technische analyses als dat beter bij hen past? Het denken in bestaande functies, procedures en de inrichting van ondersteunende systemen zit een deel van de oplossing van het personeelstekort in de weg”, constateert Van der Spek.