De systemen identificeren medewerkers met de vereiste kennis en vaardigheden voor specifieke functies of posities binnen de organisatie en verzorgen zij in het algemeen de vormgeving en de uitvoering van de beoordelingssystematiek, waaronder de vlootschouw en de salarisbudgetverantwoording. Maar wat SPP betreft biedt de software nauwelijks inzicht in de ontwikkeling van het toekomstig personeelsbestand en de gevolgen die instroom, doorstroom en uitstroom hierop hebben aldus de onderzoekers.
Toekomstige personeelsbehoefte
“In een organisatie is het essentieel om de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plek te hebben”, zegt Harold de Bruijn, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de People & Change praktijk. De Bruijn: “Strategische personeelsplanning brengt de personele behoefte van de organisatie op de korte en de langere termijn in kaart, zowel kwantitatief als kwalitatief. Daarnaast geeft het de organisatie een beeld van de inspanningen die op het gebied van training en werving gedaan moeten worden om te kunnen voorzien in deze toekomstige behoefte. Ontwikkelingen zoals robotisering zullen bijvoorbeeld voor bepaalde typen organisaties aanzienlijke gevolgen hebben voor de personeelsbehoefte. Dat geldt ook voor de toenemende digitalisering van diensten voor consumenten.”
Creatief omgaan met schaarste
Organisaties zullen volgens De Bruijn bovendien creatiever moeten worden met het invullen van deze toekomstige personeelsbehoeften, zeker nu de schaarste op de arbeidsmarkt in sommige functiegebieden in omvang begint toe te nemen. De Bruijn: “Zo kunnen organisaties meer voordeel halen uit het huidige personeelsbestand door werknemers gerichter te ontwikkelen in de richting van toekomstige functies. In de onderzochte pakketten zien wij deze noodzakelijke functionaliteit echter niet terug. In veel systemen is het niet mogelijk om een toekomstige organisatie-inrichting met een daaraan gekoppelde datum in te voeren.”
SaaS inmiddels gemeengoed
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het ontsluiten van de functionaliteit via de cloud inmiddels gemeengoed is. Veel leveranciers bieden steeds meer of zelfs uitsluitend SaaS-oplossingen aan. De Bruijn: “De ontsluiting van digitale content verloopt steeds minder vaak via klassieke schermen of programma’s en steeds vaker via mobiele apparaten, hetgeen totaal andere eisen stelt aan de applicatie. Vooral als het gaat om het gebruiksgemak. We zien dan ook dat de leveranciers hierin flinke stappen vooruit zetten. Een belangrijk pluspunt van Software as a Service is bovendien dat het systeem in staat is om voortdurend een up-to-date omgeving te bieden met de meest recente functionaliteiten. Nieuwe analyses en KPI’s zijn direct na uitgifte door de leverancier beschikbaar. Met name voor dit soort HRM-software is SaaS daarom veelal de gemakkelijkste manier om de HR-processen zo efficiënt mogelijk blijvend te verbeteren. Nu mobiele apparaten in het dagelijks leven steeds vaker gemeengoed zijn wordt het bieden van apps door een leverancier dan ook mede bepalend voor de keuze van een HRM-pakket.”