De strategie van TomTom is sinds 2022 sterk gericht op het verzilveren van de inspanningen van de afgelopen jaren om TomTom Orbis Maps te ontwikkelen, een platform om kaarten te ontwikkelen die gebruikmaken van AI en Machine Learning op basis van realtime data.
Vaak lossen standaardoplossingen slechts de symptomen op, terwijl de werkelijke oorzaak onaangeroerd blijft
Om deze nieuwe strategie te ondersteunen was een nieuwe organisatie van de HR-afdeling nodig, zegt CHRO Arne-Christian van der Tang, een van de drie genomineerden voor de CHRO of the Year Award 2024. De jury beoordeelt de genomineerden op de drie i’s: impact, innovatie en inspiratie en kijkt dit jaar voor het eerst ook naar de sociale context waarin hij als CHRO opereert.
In de afgelopen jaren werd het Van der Tang duidelijk dat de traditionele, silogestuurde HR-structuur niet langer voldeed. TomTom had behoefte aan een meer flexibele, klantgerichte (dat wil zeggen: werknemersgerichte) en resultaatgerichte HR-organisatie om het bedrijf goed te kunnen ondersteunen. Twee gebeurtenissen waren voor dit inzicht bepalend, zegt hij.
Sneller inspelen op veranderingen
“In de eerste plaats de coronacrisis, toen bleek dat HR-medewerkers met diverse vaardigheden uit verschillende silo’s samenkwamen om in korte tijd allerlei oplossingen te verzinnen, zodat medewerkers makkelijker op afstand konden werken en andere noodmaatregelen konden nemen. Het bewees dat een geïntegreerde en agile aanpak binnen HR zijn vruchten kon afwerpen.”
In de tweede plaats heeft Van der Tang geleerd van het mislukken van het zogeheten Total Rewards Project na de pandemie. Dit project, bedoeld om een concurrerend beloningspakket te ontwikkelen, volgde een traditionele watervalmethode en duurde negen maanden.
Veel te lang: tegen de tijd dat het project was afgerond, was de situatie op de arbeidsmarkt alweer veranderd, en waren de maatregelen die werden voorgesteld achterhaald. “Ook dit benadrukte de noodzaak van een flexibele, realtime HR-aanpak die snel kan inspelen op veranderende omstandigheden”, aldus Van der Tang naar aanleiding van het project dat nu bekend staat als de Total Rewards Failure.
Gemeenschappelijke HR-backlog
De HR-afdeling van TomTom werkt nu met een systematische aanpak, waarbij verschillende expertises en talenten worden samengebracht om problemen snel en effectief aan te pakken. De implementatie omvat overigens een gemeenschappelijke HR-backlog en regelmatige prioriteringssessies om ervoor te zorgen dat elke keer de meest urgente en impactvolle problemen eerst worden aangepakt.
Een verademing bij het silogedreven werken van vroeger: “Niet één bedrijfsprobleem wordt opgelost in de silo van één functioneel HR-domein.” De nieuwe manier van werken heeft volgens hem geresulteerd in een betere afstemming van HR-activiteiten op de daadwerkelijke behoeften van de business.
Het vinden van de juiste balans, rekening houdend met de culturele context, is een van de opdrachten voor de CHRO
Door meer dan vroeger gebruik te maken van data en data-analyses kan TomTom ook beter anticiperen op toekomstige ontwikkelingen en weloverwogen beslissingen nemen over zaken als de organisatiestructuur, talentbehoefte en werkplekstrategie, stelt Van der Tang.
Hij voegt eraan toe dat performance indicators rondom medewerkers sterk beïnvloed worden door bedrijfs- of externe omstandigheden zoals inflatie. “De impact van de HR-transformatie is wel merkbaar en meetbaar, in die zin dat de snelheid waarmee problemen geadresseerd worden is toegenomen en de omloopsnelheid van de big ticket items op onze backlog is gedaald.”
Verliefd op het probleem
Door de HR-transformatie die Van der Tang heeft ingezet – en die nog steeds aan de gang is – is het binnen de HR-afdeling gebruikelijk geworden om nieuwe ideeën, methoden en werkwijzen te introduceren en implementeren binnen de HR-afdeling om beter te presteren. Waarbij het van belang is om zeer kritisch tegenover de meest voor de hand liggende oplossingen te staan.
Want: “Vaak lossen standaardoplossingen slechts de symptomen op, terwijl de werkelijke oorzaak onaangeroerd blijft”, zegt Van der Tang. Hij moedigt medewerkers daarom aan om ‘verliefd te worden op het probleem en niet op de oplossing’. Zij moeten zich eerst goed verdiepen in de problemen die zich voordoen en met een frisse blik kijken en out-of-the-box denken, waarna ze vanuit de beste oplossing kunnen gaan ontwerpen.
De ontwikkeling en implementatie van het realtime HR-model met de nadruk op agile werken, klantgerichtheid en data-gedreven besluitvorming, is een duidelijk voorbeeld van tot welke innovatie deze houding in de praktijk kan leiden.
Levensveranderende plek
Om zijn team en de bredere organisatie te inspireren, benadrukt Van der Tang keer op keer de missie en visie voor HR binnen TomTom. Hij maakt zijn medewerkers bovendien duidelijk dat HR een strategische partner wil zijn, die proactief meedenkt over de toekomst van TomTom en concrete oplossingen aandraagt die bijdragen aan het langetermijnsucces van het bedrijf.
Alle maatregelen – of het nu gaat om de invoering van agile werkmethoden, van een data-gedreven besluitvorming of van andere HR-initiatieven – worden getoetst aan de langetermijndoelstellingen van de organisatie. Volgens Van der Tang is dit inspirerend. Hij beschrijft TomTom als een ‘levensveranderende plek voor impactzoekers’, ongeacht de duur van hun carrière bij het bedrijf.
We streven ernaar een veilige plek te zijn voor iedereen in de wereld, onafhankelijk van zijn of haar achtergrond en geloofsovertuiging
De sociale context waarbinnen Van der Tang voor impact, innovatie en inspiratie zorgt is complex. Hij beschrijft hoe een bedrijf als TomTom, met medewerkers over de hele wereld, worstelt om een standpunt te bepalen over netelige kwesties zoals de oorlogen in Oekraïne en Gaza, terwijl het tegelijkertijd ook een inclusieve werkomgeving wil bieden.
“Sinds 5 à 10 jaar wordt van werkgevers verwacht dat je je ogen niet sluit voor de ontwikkelingen in de wereld maar dat je een positie inneemt. Tegelijkertijd streven we ernaar een veilige plaats te zijn voor iedereen in de wereld, onafhankelijk van zijn of haar achtergrond en geloofsovertuiging.”
Lastig. Temeer daar de sociale context in elk land anders is, zodat er geen one-size-fits-all-beleid mogelijk is. In een land als India is bijvoorbeeld de veiligheid van vrouwen op de werkvloer een van de belangrijkste zorgen, in andere landen spelen eerder diversiteits- en inclusiviteitskwesties rondom LGBTQIA+-werknemers. “Het vinden van de juiste balans, rekening houdend met de culturele context, is een van de opdrachten voor de CHRO.”
De jury: 'Een creatieve CHRO'
Van der Tang is in de ogen van de jury ‘een zeer creatieve geest’, die je ‘een schildersezel zou willen aanbieden’. De jury is vooral te spreken over zijn implementatie van het ‘behoorlijk innovatieve’ Realtime HR-model. Ook prijst de jury de inspanningen van Van der Tang om een HR-transformatie bij TomTom door te voeren. Hij heeft alle veranderingen in korte tijd tot stand gebracht.
De jury waardeert vooral de betrokkenheid van Van der Tang bij de HR-gemeenschap. Zijn nadruk op het belang van de langetermijnstrategie als uitgangspunt voor het HR-beleid en zijn devies dat je ‘verliefd moet zijn op problemen’ worden ook positief beoordeeld. Tot slot schetst hij een duidelijk beeld van de sociale context waarbinnen zijn bedrijf opereert. Hij erkent de uitdagingen op diversiteitsvlak, en erkent TomToms verantwoordelijkheid in de wereld.
De jury: 'Een creatieve CHRO'
Van der Tang is in de ogen van de jury ‘een zeer creatieve geest’, die je ‘een schildersezel zou willen aanbieden’. De jury is vooral te spreken over zijn implementatie van het ‘behoorlijk innovatieve’ Realtime HR-model. Ook prijst de jury de inspanningen van Van der Tang om een HR-transformatie bij TomTom door te voeren. Hij heeft alle veranderingen in korte tijd tot stand gebracht.
De jury waardeert vooral de betrokkenheid van Van der Tang bij de HR-gemeenschap. Zijn nadruk op het belang van de langetermijnstrategie als uitgangspunt voor het HR-beleid en zijn devies dat je ‘verliefd moet zijn op problemen’ worden ook positief beoordeeld. Tot slot schetst hij een duidelijk beeld van de sociale context waarbinnen zijn bedrijf opereert. Hij erkent de uitdagingen op diversiteitsvlak, en erkent TomToms verantwoordelijkheid in de wereld.
Arne-Christian van der Tang werkte de afgelopen vijftien jaar in diverse leidinggevende HR-rollen bij TomTom, waarvan de laatste tien jaar als CHRO. Eerder was hij onder andere Senior Directro EMEA FM bij CEVA Logistics en vervulde hij diverse functies bij Eagle Global Logistics, laatstelijk als Senior HR Director EMEA.
Hij was lid van de adviesraad van de Master Human Resources Management van de Universiteit van Groningen en lid van de adviesraad van UNLEASH. Daarvoor zat hij in de Innovation Board van HRincubator. Arne-Christian van der Tang studeerde Human Resources aan de Hogeschool Rotterdam, gevolgd door Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit.
Lees hier de complete nieuwe editie van CHRO Magazine
Lees ook onderstaande interviews met de winnaar en andere genomineerde: