Waar een aantal jaar geleden de flexschil vooral vanuit een kostenperspectief werd beschouwd, wordt hetzelfde onderwerp tegenwoordig steeds meer strategisch bekeken. Risicospreiding en makkelijker kunnen meebewegen met de economische ontwikkelingen zijn daarin veel genoemde argumenten. Belangrijk in de werving is dan ook om te weten hoe deze verhouding ligt binnen de door een werkgever gewenste doelgroep. Hierin bestaan grote verschillen.
Cultuur meeste flexwerkers
Bepaalde beroepsgroepen zijn traditioneel sterk vertegenwoordigd met zzp’ers/uitzendkrachten, zoals de journalistiek, de bouw en de agrarische sector. Andere beroepsgroepen hebben traditiegetrouw meer vaste contracten, zoals Beveiliging/ordehandhaving.
Top-10 percentage meeste zzp’ers |
% flex |
Top-10 beroepsgroep met vast contract |
% vast |
Cultureel |
73% |
Beveiliging/ordehandhaving |
92% |
Journalistiek |
66% |
Administratie/secretarieel |
87% |
Communicatie/PR/reclame/grafisch |
60% |
R&D/onderzoek |
84% |
Agrarisch/visserij |
46% |
Verpleging/verzorging |
84% |
Bouw |
44% |
Productie |
82% |
Marketing |
42% |
Facilitair |
82% |
Toerisme |
33% |
Financieel/economisch |
80% |
Kwaliteitsmanagement/ procesverbetering |
29% |
Logistiek |
80% |
Verkoop/commercieel/ sales |
28% |
Personeel/organisatie |
80% |
Sociaal/maatschappelijk |
27% |
Juridisch/bestuurlijk |
80% |
Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO)
Arbeidsmarktcommunicatie
Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: “Nu steeds meer werknemers als zzp’er gaan werken en werkgevers steeds vaker strategisch kiezen voor een flexschil, is het voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker om deze doelgroep ook mee te nemen in een wervingsplan. Deze ontwikkeling is een van de belangrijke trends binnen het vakgebied en brengt naast strategische vragen ook veel praktische vragen met zich mee, zoals het betalen van overwerk, wel/niet opleiden van de flexschil, uitnodigingsbeleid voor bedrijfsfeestjes en wel/geen kerstpakket verstrekken.”