Personen uit de culturele beroepsgroep werken naar verhouding het meest als zzp’er/uitzendkracht (73 procent), gevolgd door de sectoren journalistiek en communicatie/reclame/PR (ruim 60 procent). Mensen in de beveiliging, administratie/secretarieel en R&D werken het minst als zzp’er en het meest in vaste dienst. Dit blijkt uit een analyse die de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie door Intelligence Group liet uitvoeren op basis van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).

Waar een aantal jaar geleden de flexschil vooral vanuit een kostenperspectief werd beschouwd, wordt hetzelfde onderwerp tegenwoordig steeds meer strategisch bekeken. Risicospreiding en makkelijker kunnen meebewegen met de economische ontwikkelingen zijn daarin veel genoemde argumenten. Belangrijk in de werving is dan ook om te weten hoe deze verhouding ligt binnen de door een werkgever gewenste doelgroep. Hierin bestaan grote verschillen.

 

Cultuur meeste flexwerkers

Bepaalde beroepsgroepen zijn traditioneel sterk vertegenwoordigd met zzp’ers/uitzendkrachten, zoals de journalistiek, de bouw en de agrarische sector. Andere beroepsgroepen hebben traditiegetrouw meer vaste contracten, zoals Beveiliging/ordehandhaving.

 

Top-10 percentage meeste zzp’ers

% flex

Top-10 beroepsgroep met vast contract

% vast

Cultureel

73%

Beveiliging/ordehandhaving

92%

Journalistiek

66%

Administratie/secretarieel

87%

Communicatie/PR/reclame/grafisch

60%

R&D/onderzoek

84%

Agrarisch/visserij

46%

Verpleging/verzorging

84%

Bouw

44%

Productie

82%

Marketing

42%

Facilitair

82%

Toerisme

33%

Financieel/economisch

80%

Kwaliteitsmanagement/ procesverbetering

29%

Logistiek

80%

Verkoop/commercieel/ sales

28%

Personeel/organisatie

80%

Sociaal/maatschappelijk

27%

Juridisch/bestuurlijk

80%

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO)

  

Arbeidsmarktcommunicatie

Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: “Nu steeds meer werknemers als zzp’er gaan werken en werkgevers steeds vaker strategisch kiezen voor een flexschil, is het voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie belangrijker om deze doelgroep ook mee te nemen in een wervingsplan. Deze ontwikkeling is een van de belangrijke trends binnen het vakgebied en brengt naast strategische vragen ook veel praktische vragen met zich mee, zoals het betalen van overwerk, wel/niet opleiden van de flexschil, uitnodigingsbeleid voor bedrijfsfeestjes en wel/geen kerstpakket verstrekken.”