Anno 2011-2013 is er, in het verlengde van e-HRM en Software as a Service, een trend om de personeels- en salarisadministratie te outsourcen. Personeelsadvies wordt hierin meestal niet meegenomen.

Of outsourcen / business processing outsourcing (BPO) van P&O voor u interessant is, is afhankelijk van de omstandigheden binnen uw organisatie.
Zijn de redenen om voor BPO te kiezen van toepassing op uw organisatie, of zijn dit nu juist de argumenten om ‘in huis’ te werken.
Maak zelf uw inschatting op basis van onderstaande veel gebruikte argumenten.

Argumenten voor BPO:

  • Borging van de continuïteit en kwaliteit – U heeft te weinig medewerkers om de procesgang en kwaliteit te borgen.
  • Efficiëntie / kostenbesparing – Blijft dit argument overeind, nadat u zelf e-HRM heeft gerealiseerd?
  • Concentratie op de core business – Is uw markt dusdanig veranderlijk, dat dit argument stand houdt?
  • Wij krijgen zelf de organisatie niet op orde – Bedenk dat in deze situatie de implementatiekosten en risico’s veel hoger zijn.
  • Is concernbeleid.

Argumenten voor een ‘in huis’ werkwijze:

  • Hoge mate van flexibiliteit – Is dit belangrijk voor u en weet u dit in de hand te houden?
  • Efficiëntie / kostenbesparing – Is dit van toepassing, nadat u zelf procesoptimalisatie en e-HRM heeft gerealiseerd?
  • Beveiliging van gegevens en consistentie – Lijkt logisch zonder internet en ’the cloud’. Maar welke voorzieningen moet u zelf realiseren?
  • Makkelijkere koppelingen met andere systemen – Bedenk, koppelingen worden eenmalig gemaakt en beperkt aangepast.

Ongeacht uw keuze, blijven onderstaande punten altijd bij uw organisatie liggen:

  • Op tijd aanleveren en autoriseren van kwalitatief goede gegevens / mutaties.
  • Onderhouden van het autorisatieschema.
  • Juridische verantwoordelijkheid voor verstuurde gegevens naar (externe) partijen.

Weet u al wat het best bij uw organisatie past?

Wanneer u twijfelt, weet dan dat er nog vele varianten zijn tussen de twee hier benoemde uitersten.