In de horeca is het begrip payroll redelijk ingeburgerd. De kwalitatief goede payroll helaas wat minder. Je kunt alle vormen van payroll niet over één kam scheren, ook al wordt dat door de media en vakbonden tot nu toe veelvuldig gedaan. Maar, ik verwacht dat daar verandering in gaat komen. Kwalitatief goede payroll is onder andere door alle veranderende wet- en regelgeving voor de ondernemer een noodzaak.

Horecaondernemers kunnen veelal niet altijd zeggen of er over een half jaar nog wel genoeg werk is. Ondernemers hebben nu eenmaal veel behoefte aan flexibiliteit en kunnen niet alle medewerkers simpelweg een vast contract aanbieden, terwijl de veranderende wetgeving daar wel op aanstuurt.

Van werk naar werk

Dat platte payroll –zoals een aantal payrollers dat nog aanbiedt– niet meer van deze tijd is, lijkt me duidelijk. ‘Uurtje factuurtje’ voldoet niet meer. Het gaat erom wat de ondernemer nodig heeft en wat je de medewerkers als payrollorganisatie in de toekomst kunt bieden. De flexibiliteit waar ondernemers behoefte aan hebben, betekent dan ook niet dat wij medewerkers als oud vuil aan de straat zetten wanneer ze niet meer nodig zijn. In tegendeel. Van werk naar werk is bij Persoonality het uitgangspunt. Wanneer werk bij een klant –om welke reden dan ook– ophoudt, ondersteunen wij de medewerker bij het vinden van een nieuwe baan. Daarvoor putten we uit een groot netwerk van horeca klanten. Dat is goed werkgeverschap en dat is hoe het hoort te zijn, vind ik.

Ziekteverzuim reduceren

Ik ben er trots op dat klanten onze werkwijze waarderen. Afgelopen jaar was het klanttevredenheidscijfer een 8,1 en scoorden we hoog op klantloyaliteit. Om dat zo te houden kijken we continu kritisch met onze klanten naar mogelijkheden om de samenwerking en onze dienstverlening verder te optimaliseren. Alleen op die manier kunnen we samen met onze klanten een goede invulling geven aan het werkgeverschap en kunnen we kwalitatieve payroll waarborgen.

Een simpel voorbeeld daarvan is het implementeren van beoordelings-/functioneringssystemen. Het blijkt dat veel ondernemers ten onrechte het gevoel hebben dat ze hun medewerkers goed kennen. Toch is het niet altijd duidelijk wat je van elkaar verwacht voor nu en in de toekomst. Door af en toe met elkaar in gesprek te gaan, zijn ondernemers op de hoogte van wat er speelt en leren zij hun medewerkers beter kennen. Medewerkers zien dit op hun beurt als oprechte interesse in hen als individu. Het inzetten van deze gesprekken leidt direct tot een reductie van het ziekteverzuim bij onze klanten. Deze investering van relatief weinig tijd levert in de praktijk veel rendement op.

Ook is het algemeen bekend dat tevreden medewerkers meer over hebben voor de collega’s en het bedrijf. Buiten de operationele voordelen van een lager verzuim levert het ook een besparing op in de loonkosten. Dit resulteert weer in een lager uurtarief!

 

Geen Horeca CAO, toch goede voorwaarden

Nu de horecabranche geen cao heeft, zie je dat dit in veel gevallen nadelig uitpakt voor medewerkers. Met als resultaat een warboel aan arbeidsvoorwaarden en een onduidelijke rechtspositie van medewerkers. Ondanks dit verwacht ik niet dat er op korte termijn een akkoord bereikt wordt over een nieuwe horeca cao, maar deze onduidelijkheden hebben natuurlijk wel invloed op de tevredenheid en het verzuimcijfer. Een payrollorganisatie kan een horecaondernemer hierin adviseren en ontzorgen, zodat medewerkers verzekerd zijn van goed werkgeverschap gebaseerd op de juiste voorwaarden.
Dit is één van de redenen waarom wij als payrollorganisatie verder kijken dan alleen het overnemen van de administratieve werkzaamheden. In het belang van zowel ondernemers als ‘onze’ medewerkers. Voor Persoonality al jaren een bewuste keuze, nu voor iedereen een noodzaak!