Bij Schiphol is schoonmaken cruciaal voor de klantbeleving; het wordt door de klant zelfs benoemd als derde belangrijke aspect. Mul zegt dat Schiphol de regie voert over een samenstel van partijen die gezamenlijk een product of dienst verlenen. “Als wij een programma ontwikkelen voor onze medewerkers om de gastvrijheid naar de passagier nog verder te verbeteren, dan betrekken we daar ook die 6 tot 7 duizend flexibele medewerkers bij.”
Leergeld
Mul is van mening dat HRM’ers dergelijke taken vaak afschuiven. “Het probleem gaat over de schutting, zo van: dat doet de afdeling inkoop maar. Bedrijven als Nike en Ikea worden door het publiek afgerekend op de arbeidsomstandigheden in toeleverende bedrijven. Die hebben hun leergeld wel betaald.”
Mul en Kees Blokland (voormalig HR-directeur bij NS) zijn vorig jaar nauw betrokken geweest bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Mul: “Ik kom regelmatig HRM’ers tegen die zeggen: dat is geen taak voor HR. Mijn overtuiging is: wie goed doet, goed ontmoet.”
Productiviteit
Mul is van mening dat dit zich terugvertaalt in de kwaliteit en de opstelling van de betrokken medewerkers. “Velen van hen zijn er trots op te werken op Schiphol. Zij zijn voor passagiers goed aanspreekbaar. Het draagt dus bij aan goede service aan de klant. Ik kijk liever eerst naar productiviteit en rendement. Dat levert veel meer op dan sturen op kosten.”