De omzet van de flexbranche groeit weer. Nu het vertrouwen in de economie toeneemt en de exportgerichte sectoren aantrekken stijgt naar verwachting het aantal uren in 2014. Van een brede toenemende vraag naar tijdelijk personeel is echter nog geen sprake zo bericht ING Economisch Bureau. De prijsdruk blijft dus nog bestaan. “Flexbedrijven zullen ontzorger moeten zijn.”

De flexbranche (o.a. uitzenden, detacheren, bemiddelen) heeft 2013 positief afgesloten met omzetgroei (3,6 procent) en urengroei (3,2 procen) in het vierde kwartaal. Na twee jaren van krimp, is hierdoor de omzet over heel  2013  stabiel (+0,2 procent) zo blijkt uit het ING-kwartaalbericht. De urengroei is de hoogste in 2,5 jaar tijd. Die toename is vooral een gevolg van de afnemende krimp in het aantal fase  A-uren. Deze uren zijn het meest flexibel en dus het sterkst gedreven door de conjunctuur. Fase A geldt zolang een uitzendkracht nog geen 78 weken heeft gewerkt. Nu het vertrouwen in de economie toeneemt en de exportgerichte sectoren aantrekken verwacht ING Economisch Bureau dat het aantal fase A-uren in 2014 stijgt. Het gematigde economische herstel beperkt de omzetgroei echter tot 4 procent. De werkloosheid loopt dit jaar naar verwachting nog op zo laten cijfers van het CPB zien.

Risico’s delen

Hoewel de prijsdruk voor uitzenders vorig jaar is afgenomen, is deze nog altijd groot. Het enkel bij elkaar brengen van vraag en aanbod biedt te weinig toegevoegde waarde aldus Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING. Internet en sociale media hebben het aanbod aan personeel voor veel opdrachtgevers immers transparanter gemaakt.  Winters: “Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is steeds meer een commodity. Flexbedrijven zullen ontzorger moeten zijn en bereid moeten zijn risico’s met de opdrachtgever te delen.”

Masterclass Strategische Personeelsplanning

De juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek

Kan uw organisatie haar ambities waarmaken met de medewerkers die ze in huis heeft, nu en in de toekomst? Deze Masterclass biedt u achtergronden en toepassingen waarmee u gestructureerd uw plan kunt maken, zodanig dat het past in de strategische doelstellingen van uw organisatie. Meer informatie