Door de coronacrisis kreeg de arbeidsmarkt voor HR-professionals in 2020 flinke klappen. Maar 2020 was ook het jaar dat HR een stevige plek aan de directietafel bemachtigde. Vraagstukken omtrent thuiswerken, het welzijn van werknemers en het aanvragen van de NOW-regeling; bij allemaal speelde HR een grote rol. Die plek aan tafel vergt van HR-professionals wel dat ze op strategisch niveau meedenken met de business, vertelt recruitment consultant Nanke van Asten.
HR Strategie sprak het afgelopen jaar meerdere HR Executives over hun HR-beleid en de invloed van corona hierop. Lees hier alle interviews terug.
Terwijl de COVID-19 pandemie voor een ongekende verstoring van de arbeidsmarkt zorgt, zijn organisaties bezig de manier waarop zij werken en opereren radicaal om te gooien. Human capital-vraagstukken staan daarbij bovenaan de agenda. Het ‘2021 Global Human Capital Trends’-rapport van Deloitte, getiteld ‘The social enterprise in a world disrupted’, heeft onderzocht hoe organisaties en leiders de lessen van deze pandemie kunnen gebruiken voor een fundamentele herinrichting van werk.
Moniek van Beckhoven, werkzaam als HR Manager bij ACES Direct, is uitgeroepen tot HR-professional van het jaar 2020. Ze maakte met initiatieven als de wekelijkse ‘thermometer’, het bieden van Choose Your Own Workplace, een covid-friendly ingericht kantoor en het monitoren van de emotionele gezondheid het verschil.
Net nu de arbeidsmarkt voor HR-professionals voorzichtig tekenen van herstel vertoont, is het dankzij de tweede coronagolf koffiedik kijken of deze ontwikkeling doorzet. Toch ziet Iris Jansen, HR recruitment specialist bij Robert Walters, wel degelijk kansen voor de toekomst. Ook heeft ze nog enkele tips voor iedereen die nu een nieuwe baan zoekt in human resources.
Eén op de drie Nederlandse werkenden spart niet met zijn manager over de werk/privé-balans. Daarnaast is er een aanzienlijke groep die vindt dat zijn manager te veel over zijn eigen privésituatie praat. Eén op de acht (13%) denkt er zo over.
Managers in Nederland bezitten grotendeels de kwaliteiten om organisaties succesvol te leiden in tijden van een crisis zo blijkt uit onderzoek van trainingsbureau Direction uit Hilversum. Recente publicaties van Harvard, Universiteit Leiden en MIT beschrijven drie belangrijke kwaliteiten om organisaties succesvol door een crisis te leiden: Besluitvaardig zijn, Focus houden en de Dialoog voeren.
Nederlandse organisaties zijn goed voor hun werknemers: gemiddeld scoren ze een 7,8 als cijfer voor goed werkgeverschap. De medewerkerstevredenheid gaat een grote rol spelen in de toekomst van de HR-afdelingen. Zo geeft drie op de tien (30%) HR-professionals aan dat de focus van de HR-afdeling de komende tien jaar komt te liggen op het meten van medewerkerstevredenheid bij verschillende touchpoints.
Wie had een maart gedacht dat we, nu de herfst aangebroken is, nog steeds thuis zouden werken? De weken waarin HR zich vooral bezighield met crisiscommunicatie en de overgang naar een thuiswerksituatie liggen ver achter ons, maar de impact van de corona-pandemie op de werkzaamheden van de HR-afdeling is nog steeds duidelijk aanwezig. Wat zijn de nieuw prioriteiten voor de komende tijd?
De coronacrisis heeft de rol van leidinggevenden veranderd. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent. Rollen waar meer focus op gekomen zijn: de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.