Managers moeten zowel aan de ‘zachte’ kanten van organiseren aandacht geven als aan de traditionele ‘harde’ aspecten om tot optimale resultaten te komen. Vertrouwen is namelijk onontbeerlijk in organisaties. Dat stelt Pauline Voortman in haar proefschrift ‘Vertrouwen werkt. Over werken aan vertrouwen in organisaties’. Zij ontwierp een instrument waarmee leiders in organisaties doelbewust vertrouwen kunnen creëren.
De algemene werkgelegenheidsverwachting van Nederlandse werkgevers voor de periode juli tot en met september van dit jaar is licht pessimistisch zo blijkt uit de Arbeidsmarktbarometer van Manpower.
Mannen geven minder om een gestructureerde werkomgeving dan vrouwen. Daarnaast vinden ze persoonlijke onafhankelijkheid in hun werk belangrijker dan het andere geslacht. Dit maakt ze geschikter voor HNW dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van testuitgeverij TalentLens onder bijna 900 respondenten.
Organisaties moeten een balans zien te vinden tussen ‘geel’ (creativiteit) en ‘blauw’ (structuur) om optimaal gebruik te maken van het corporate brain van hun medewerkers. Hiervoor pleit Roland Hameeteman in de nieuwste editie van HRpraktijk Magazine. De taak voor HR-managers is hierbinnen te streven naar uniformiteit binnen het blauwe deel van de organisatie en uniciteit binnen het gele deel.
Nederlandse werkgevers communiceren hun organisatiedoelen en -strategie als beste van Europa naar hun werknemers. Bijna 50 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers geeft aan goed op de hoogte van deze informatie te zijn.
De mate waarin Nederlandse organisaties actief zijn op het terrein van sociale innovatie is in 2010 ten opzichte van 2008 weinig veranderd. Er lijkt zelfs sprake van enige achteruitgang. Dit blijkt uit de Werkgevers Enquête Arbeid (WEA) van TNO, gepubliceerd in het Tijdschrift voor HRM.
Anno 2012 is het slimmer werken goed opgepakt en er is een hele beweging ontstaan. Voor Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid, is er geen groot verschil tussen het slimmer werken en Het Nieuwe Werken (HNW). Volgens hem werkt deze nieuwe manier van werken echter niet in elke organisatie.
De belangrijkste reden om niet aan de employer brand te werken is een gebrek aan expertise. Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen (op een steekproef van 100 van bijna 250 respondenten) van een onderzoek van het Belgische HRMinfo.net naar de kritische succesfactoren bij Employer Branding.
Gebrek aan expertise is de belangrijkste bottleneck bij employer branding. Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen (op een steekproef van 100 van bijna 250 respondenten) van een onderzoek van het Belgische HRMinfo.net naar de kritische succesfactoren bij Employer Branding.
Ondanks het voornemen om strategischer te opereren komen veel HR-activiteiten in de praktijk nog steeds ad hoc tot stand. Zo blijkt uit onderzoek van Berenschot onder 172 organisaties in de profit en non-profit sector. Slechts 15 procent van de respondenten geeft aan dat de HR-activiteiten voortkomen uit een geplande HR-strategie.