U stelt uw medewerkers centraal in uw onderneming. U bent ervan overtuigd dat er niets mis is met uw personeelsbeleid, want u hebt alleen maar tevreden werknemers. Maar is uw personeelsbeleid al leeftijdsbewust? Is het beleid misschien op dat punt voor verbetering vatbaar? Weet u dat de tijd nu rijp is om uw beleid te richten op de verschillende levensfases van de werknemer en wel vanaf het begin van de loopbaan, zodat de werknemer actief, vitaal en werkend ouder kan worden?
Een obligate set kengetallen – ziekteverzuim, leeftijdsopbouw, in- uit- en doorstroom – helpt een P&O’er niet verder aan de directietafel. Een HR-professional analyseert de cijfers, legt verbanden en trekt conclusies. Kortom, hij maakt personeelsbeleid.
De resultaten van HR-beleid meetbaar maken speelt een steeds grotere rol binnen organisaties. De krappe arbeidsmarkt en de druk vanuit het management om aantoonbare resultaten te laten zien, onderstrepen het belang van actuele cijfers. Een spoedcursus ken- en stuurgetallen.
Er is onduidelijkheid ontstaan over de vraag of seniorendagen nog wel toegelaten zijn, gezien het verbod op leeftijdsdiscriminatie. Weliswaar denken we bij leeftijdsdiscriminatie van oudere werknemers vooral aan het probleem dat ouderen minder makkelijk worden aangenomen, maar ook het gunstiger behandelen van oudere werknemers is in beginsel niet meer toegestaan.
Employee Self Service (ESS), oftewel: de werknemer doet het zelf. Niet langer holt hij om de haverklap naar de HR-afdeling om zijn verlof te regelen of zich beter te melden. En de HR-afdeling op haar beurt kan hierdoor inhoudelijk uitdagender werk doen, dat beter past bij haar taakomschrijving. Is deze vorm van e-HRM inderdaad zo zaligmakend?
Over competentiemanagement zijn de meningen in de branche sterk verdeeld. Hoe zit het met het nut ervan? Levert het daadwerkelijk wat op voor werkgever en werknemer of is het vooral verworden tot een self-fulfilling prophecy? Tien tips voor een succesvolle invoering.
Concentratie op de corebusiness en besparingsdrift zorgen ervoor dat steeds meer organisaties het pad van outsourcing inslaan. Ook HR ontkomt hier niet aan. Wat zijn de voor- en nadelen?
De Amerikaanse professor Dave Ulrich onderscheidt in zijn standaardwerk Human Resource Champions vier rollen voor HR. Het boek heeft internationaal grote impact gehad op het denken over en beoordelen van de rol, de bijdragen en de toegevoegde waarde van HR in organisaties. De door hem geschetste rollen van 'HR-strateeg en HR-businesspartner' zijn voor vele vakgenoten het ideaalbeeld geworden waar men zich graag aan spiegelt.
Als zijn arbeidsovereenkomst wordt ontbonden, vindt een werknemer dat hij niet goed behandeld is en bestookt hij (de directie van) zijn voormalig werkgever met e-mails, brieven en telefoontjes om aan te geven dat hij genoegdoening wil. Omdat dit op enig moment zo hinderlijk wordt vraagt de werkgever een contact- en straatverbod aan.
Veel werknemers zitten vast in hun baan. Ze zijn ongelukkig, maar durven geen switch te maken. Er is te weinig beweging op de arbeidsmarkt. Daarom moeten de grenzen tussen vaste banen en flexwerk verdwijnen. Dat stelt bijzonder hoogleraar 'Employability in werkrelaties' Aukje Nauta, in een opiniestuk op de site van Sociale Vraagstukken.